Metoda CLIL a její aplikace v biologii
CLIL method and its application in Biology
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91528Identifiers
Study Information System: 177287
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Referee
Čížková, Věra
Hanel, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
biologie, přírodopis, zoologie, CLIL (Content and Language Integrated Learning), motivace, výukový materiálKeywords (English)
biology, science, zoology, CLIL (Content and Language Integrated Learning), motivation, tutorial CDMetoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) představuje moderní interdisciplinární formu výuky propojující vyučovaný předmět a jazykovou výuku. V rigorózní práci navazuji na svou závěrečnou práci, ve které jsem vytvořila a v praktické výuce ověřila přírodopisné pracovní listy v anglickém jazyce. Cílem rigorózní práce bylo vytvořit, vydat a ověřit komplexní CD s interaktivními materiály pro výuku zoologie a doplňkovými materiály pro učitele zavádějící CLIL do výuky. Výukový materiál je doplněn množstvím obrázků, her a interaktivních cvičení, které mohou obohatit výuku biologie na základních i středních školách. Práce shrnuje možnosti zavedení metody CLIL do biologie, analyzuje jednotlivé části výukového CD a zpracování výsledky vyhodnocení efektivity CD učiteli základních a středních škol. Získaná data jsem vyhodnotila pomocí dotazníkového šetření, ze kterého vyplývá, že metoda CLIL je v Moravskoslezském kraji pouze okrajově rozšířena, přičemž hlavním limitujícím faktorem pro zavádění CLIL do výuky je nedostatečná metodická podpora. KLÍČOVÁ SLOVA biologie, přírodopis, zoologie, CLIL (Content and Language Integrated Learning), motivace, výukový materiál
CLIL (Content and Language Integrated Learning) is a modern form of interdisciplinary teaching linking teaching subject and language teaching. The work builds on the thesis, in which I created and Science worksheets in English language. The aim of the thesis was to create, publish and verify in practice a complex CD with interactive materials for teaching zoology and supplementary materials for teachers introducing CLIL into the classroom. The teaching materials include a lot of pictures, games and interactive exercises that can enrich teaching biology in primary and secondary schools. This work summarizes the possibilities of introducing CLIL into biology, analyzes each part of the tutorial CD and evaluates the effectiveness by primary and secondary schools teachers. The obtained data were evaluated using a questionnaire survey, which shows that CLIL method in the Moravian - Silesian region is only marginally extended, the main limiting factor for introducing CLIL method into practice is an inadequate methodological support. KEYWORDS biology, science, zoology, CLIL (Content and Language Integrated Learning), motivation, tutorial CD