How Smart will be Europe 2020? A Panel Data Analysis.
Jak vzdělaná bude Evropa 2020? Analýza panelových dat
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91482Identifiers
Study Information System: 143283
Collections
- Kvalifikační práce [17112]
Author
Advisor
Referee
Moravcová, Michala
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
18. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evropa 2020, Evropská unie, Předčasné ukončování školní docházky, Terciální vzdělávání, Teorie lidského kapitálu, Analýza panelových datKeywords (English)
Europe 2020, European Union, Early leavers from education, Tertiary education, Human capital theory, Panel data analysisTato práce analyzuje cíle strategie Evropa 2020 zaměřené na vzdělávání - míru předčasného ukončování školní docházky a podíl osob s dokončeným terciárním vzděláním. Hlavní cíl této práce je předpovědět budoucí vývoj těchto indikátorů až do roku 2020 a odpovědět na otázku, jestli budou tyto cíle splněny. Z empirického hlediska je použita ekonometrická analýza panelových dat založená na teorii lidského kapitálu, která dává do souvislosti úroveň dosaženého vzdělání jedince s úrovní vzdělání jeho rodičů a s podmínkami na pracovním trhu.
This thesis analyses the targets for education under Europe 2020 strategy - early leavers from education and tertiary education attainment. The main objective is to predict the future development for these indicators up to 2020 and answer the question whether these targets will be fulfilled. From the empirical perspective, it applies econometric analysis of panel data based on human capital theory, that relates the education level of an individual with the parental education and the labour market conditions.