Fotografie ve službách žurnalistiky: Sociálně sémiotická analýza vítězných snímků Czech Press Photo (2006-2015)
Photography in the Service of Journalism: A Social Semiotic Analysis of the Winning Pictures of Czech Press Photo (2006-2015)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91171Identifikátory
SIS: 174315
Kolekce
- Kvalifikační práce [6555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fišerová, Michaela
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fotografie, fotožurnalismus, vizuální komunikace, sociálně sémiotická analýza, zpravodajské hodnoty, Czech Press PhotoKlíčová slova (anglicky)
photography, photojournalism, visual communication, social semiotic analysis, news values, Czech Press PhotoPředložená práce se zabývá vizuálním sdělením v podobě fotografie. Na teoriích Rolanda Barthese a Viléma Flussera představujeme blízký vztah tohoto média se skutečností, čímž je zdánlivě zastřena jeho konstruovaná povaha. Role fotografie jako pouhého svědka událostí je klíčová v žurnalistickém kontextu, kdy nám snímky nabízejí příběh, jenž je však ztotožňován se samotnou realitou. Práce se snaží prezentovat mediální diskurzivní praktiky, pomocí nichž jsou zobrazené události vnímány jako pozornosti hodné. Vychází z teorie zpravodajských hodnot a z metody sociálně sémiotické analýzy, které aplikuje na vítězné snímky soutěže Czech Press Photo (2006-2015), a poukazuje u jednotlivých snímků na jejich významotvorný proces pomocí sémiotických prostředků. Výsledkem práce je zjištění, že preferovanými hodnotami jsou negativita, dobrý estetický dojem, blízkost a personalizace, a často zastoupeným typem záznamu jsou fotografie, které sémiotickými prostředky posilují zdání své čistě informativní povahy.
This thesis deals with visual communication in the form of photography. Explaining the theories of Roland Barthes and Vilém Flusser we point out the tight relationship of this medium with reality that obscures its constructive character. The witness role of photography seems to be essential in the context of journalism, where we are offered a story by the pictures that is however mistaken for reality itself. The thesis tries to present practices of media discourse that make us perceive an event as newsworthy. It draws on the theory of news values and the methods of social semiotic analysis and applies these to the winning photos of the contest Czech Press Photo (2006-2015). We highlight the semiotic resources used in the meaning-making process in relation to each picture. The results show that the preferred constructed news values are negativity, aesthetic appeal, proximity and personalisation and that the winning photographs mostly strengthen their semblance of being strictly informative.