Vliv hraní hry Abaku na početní dovednosti žáků a jejich porozumění matematickým operacím
The influence of playing Abaku game on pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91057Identifikátory
SIS: 163569
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
13. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
matematika, základní škola, hra, Abaku, žák, numerické dovednostiKlíčová slova (anglicky)
mathematics, elementary school, game, Abaku, pupil, numerical skillsPráce se zabývá hrou Abaku. Abaku je hra s čísly podobná hře Scrabble. Cílem práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi hraním hry Abaku a početními dovednostmi žáků a jejich porozuměním matematickým operacím. Testováno bylo celkem 843 žáků (401 hráčů a 442 nehráčů) druhého stupně celkem z 10 škol. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníků a dvou testů. Dotazník zjišťoval oblibu matematiky a úspěšnost v ní, a zda se jednalo o hráče. Pokud se jednalo o hráče, tak dotazník zjišťoval, jak často hráč hraje a kolik let se hraní věnuje. První test ověřoval vliv hraní na numerické schopnosti a druhý na porozumění aditivním a multiplikativním operacím. K ověření pravdivosti stanovených hypotéz bylo použito statistické kvantitativní šetření. Údaje jsem zapisovala do programů Excel a Minitab, ve kterých jsem následně za použití analytických nástrojů, hledala vztahy mezi tím, zda se jednalo o hráče, oblibou matematiky, úspěšností v matematice, počtem získaných bodů v testech, rychlostí vyplňování testů, frekvencí hraní a počtem odehraných let. Většinu výsledků jsem rozdělovala podle ročníků. Výzkum neprokázal vliv hraní Abaku na numerické schopnosti ani na porozumění aditivním a multiplikativním operacím a ani na rychlost numerického počítání. Výzkum potvrdil vztah mezi ročníkem a oblibou matematiky a...
This thesis focuses on the Abaku game. Abaku is a game with numbers similar to Scrabble. The aim of the thesis was to find out whether there is a relation between playing the Abaku game and pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations. 843 pupils (401 players and 442 non-players) from 10 schools were tested in total. Data were collected through questionnaires and 2 tests. The questionnaire surveyed the popularity of and success in mathematics and whether the pupil was a player. In such a case, the questionnaire looked at how often a player plays and how many years he has been playing. The first test focused on the relation between playing Abaku and numerical skills and the second between Abaku playing and understanding of additive and multiplicative operations. The statistical survey was used to verify the validity of the established hypotheses. I filled the data into Excel and Minitab, where I used analytical tools. I searched for the relation between being a player, the liking of mathematics, the success in mathematics, the number of test points earned, the test completion speed, the playing frequency and the number of years played. Most of the results are sorted by grades. The research did not show any significant influence of playing Abaku on the numerical...