Postoje pedagogů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením
Attitudes of primary school teachers to inclusive education of children with mental disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90901Identifiers
Study Information System: 176301
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mentální postižení, integrace, inkluze, vzdělávání, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, školaKeywords (English)
mental disability, integration, inclusion, education, pedagogical-psychological counseling center, special pedagogical center, schoolTato diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají pedagogové základních škol a pedagogové základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. Práce se člení na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na uvedení základních informací týkajících se osob s mentálním postižením, možnosti jejich vzdělávání a výkladu pojmů integrace a inkluze. Dále je zde uvedena legislativa týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a systém poradenských služeb poskytovaných ve školách a školských poradenských zařízeních. Praktická část obsahuje informace získané metodou rozhovoru, jejímž cílem je zjistit názory a postoje pedagogů základních škol a pedagogů základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
This diploma thesis deals with the issue of inclusive education of pupils with mental disabilities. The aim of the thesis is to find out what attitudes are occupied by primary school teachers and teachers of basic schools that are practical for the inclusive education of pupils with mental disabilities. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is focused on providing basic information about people with mental disabilities, the possibilities of their education and the interpretation of the concepts of integration and inclusion. Further, there is legislation on the education of pupils with special educational needs and a system of counseling services provided in schools and school counseling facilities. The practical part contains information acquired through the method of interview, whose aim is to find out the opinions and attitudes of teachers of basic schools and teachers of elementary schools that are practical for the inclusive education of pupils with mental disabilities.