Regionální analýza a prognóza počtu žáků středních škol
Regional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary education
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90663Identifiers
Study Information System: 160776
Collections
- Kvalifikační práce [20148]
Author
Advisor
Referee
Kurtinová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Demography
Department
Department of Demography and Geodemography
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Regionální analýza a prognóza počtu žáků středních škol Abstrakt Cílem této diplomové práce je analyzovat současnou strukturu počtu žáků středních školdle hlavních tříd klasifikace KKOV a dle jednotlivých krajů ČR a odhadnout budoucí vývoj do školního roku 2024/2025. Za tímto účelem byly využity dvě hlavní metody, metoda míry účasti na vzdělávání z populačních ročníků a metoda kvocientů přechodů mezi jednotlivými ročníky. První část práce se zaměřuje na historii vývoje vzdělávací soustavy a metodologiiklasifikace vzdělávací soustavy v České republice. Druhá část práce se věnuje aplikaci vybraných metod na data za kraje České republiky. S jejich pomocí jsou zjištěny podíly nově přijatých žáků dle věku a oboru studia na celkovém počtu osob v populaci daného kraje a pravděpodobnostipřechodu žáků mezi jednotlivými ročníky studia ve školních letech 2006/2007-2015/2016. Dále jsou odhadnuty počty nově přijatých žáků, žáků v jednotlivých ročnících studia a počty absolventů dle vybraných skupin oborů do školního roku 2024/2025. Tato informace může usnadnit rozhodovánía o plánování školských kapacit v jednotlivých krajích a směřování trhu práce v daném regionu. Klíčová slova: prognóza vzdělanostní struktury populace, vzdělávací soustava, střední vzdělávání, střední školy
Regional analysis and forecast of the number of pupils in upper secondary education Abstract The goal of this thesis is to analyze the current structure of secondary school pupils according to the main KKOV classification scheme within individual regions of the Czech Republic and to estimate the future development in the schoolyear 2024/2025. Two main methods were used for this purpose, the method of participation in education from population classes and the method of quotient of transitions between individual years. The first part of the thesis focuses on the history of the development of the educational system and the methodology of classification of the educational system in the Czech Republic. The second part of this thesis deals with the application of selected methods to data for the regions of the Czech Republic. The ratio of newly admitted pupils to the size of population in the region per age and field of study and in schoolyears 2006/2007-2015/2016 is determined. Further, numbers of newly admitted pupils, pupils in each year of study, and graduates according to selected groups of disciplines are estimated in the schoolyear 2024/2025. This information can facilitate decision-making and planning of educational capacities in individual regions and the direction of the labor market in the region....