Hudba Nepálu a možnosti jejího využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
Music of Nepal and Possibilities of its Use Within Music Lessons at the Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90503Identifikátory
SIS: 119664
Kolekce
- Kvalifikační práce [19218]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Selčanová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Etnomuzikologie, hudba Nepálu, Nepál, hudební výchova, multikulturní výchova, synkopa, lydický modusKlíčová slova (anglicky)
Ethnomusicology, music of Nepal, Nepal, music education, multicultural education, syncopation, lydian modeNÁZEV: Hudba Nepálu a možnosti jejího využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ AUTOR: Tereza Hladíková KATEDRA Katedra hudební výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRAKT: Tato práce se zabývá možnostmi využití folklorní hudby Nepálu k seznámení se s oblastí Himálaje, navrhuje postup práce s tímto tématem v různých formách a vyučovacích programech učitelům základních škol a zkoumá obohacení kulturního a hudebního přehledu žáků. Stěžejními částmi této práce je podání uceleného a metodicky kvalitně zpracovaného tématu hudba Nepálu a potvrzení hypotéz při vyhodnocení realizace experimentálního vyučování, v rámci něhož se zkoumal cit k lydické melodii, synkopickému rytmu a kulturní obohacení žáků. Díky těmto výsledkům mohou učitelé prvního stupně zařadit do výuky také práci s lydickým modem, synkopou nebo se dotýkat multikulturní výchovy.
TITLE: Music of Nepal and possibilities of its use in Music Curriculum in Primary Schools (1st-5th grade) AUTHOR: Tereza Hladíková DEPARTMENT: Department of Music Education SUPERVISOR: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. ABSTRACT: The principal aim of this thesis is to explore the application of Nepalese folk music in elementary education (1st-5th grade), and provide elementary school teachers with a design curriculum to integrate this topic in various forms and teaching school programs. In doing so, the thesis also examines the enrichment of student's cultural and musical perspectives that shape their development. In particular, the study provides a comprehensive methodological themes that focus on the traditional Nepalese folk music, including a set of hypotheses,and their evaluation in experimental lessons. The key findings of the thesis show the utility of the lydian melody, syncopation in rhythm, and cultural enrichment of students in music curriculum of elementary schools.