Odkud se berou objekty?
How do objects arise?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90488Identifiers
Study Information System: 167143
Collections
- Kvalifikační práce [6555]
Author
Advisor
Referee
Kolář, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
7. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
objekt objektově orientovaná ontologie subjekt graham harman kant schopenhauer nietzsche merleau-ponty čtyřrozměrnost objektu zprostředkovaná kauzalita fenomenologieKeywords (English)
object object oriented ontology subject graham harman kant schopenhauer nietzsche merleau-ponty quadruple object vicarious causation fenomenologyNavrhovaná práce se pokouší shrnout výklad pojmu objekt v teorii amerického filosofa Graham Harmana, kterou nazývá Objektově orientovanou ontologií, stejně jako dalších hlavních pojmů jako je realismus, esence, čtyř-rozměrnost objektu, uzavírání se objektu, intencionalita, koncepce času a prostoru, emanace a dalších. Pokouší se o určitou genealogii těchto pojmů u dalších autorů (Kant, Schopenhauer, Nietzche, Merleau-Ponty) a následné srovnání s tím, jak je užívá Harman. Cílem je vytvořit určitý kritický rozbor Harmanovy koncepce objektu a teorie spekulativního realismu a poukázat na případné další přístupy ke klasickému subjekt-objektovému rozvržení.
Proposed thesis is an attempt to summarise the term object in the work of American philosopher Graham Harman, he himself named Object oriented ontology. The accent will be given also to other terms such as realism, essence, quadruple dimension of object, withdrawal of object, intentionality, conception of time and space, emanation and others. It attempts to create a certain genealogy of those terms in the work of other authors (Kant, Schopenhauer, Nietzche, Merleau-Ponty) and consequent comparison with the use of those terms in Harman's work. The aim is to create a certain critical overview of Harman's conception of o object and in general speculative realism theory and point out certain other approached to the classical subject-object dimension.