Inspirace Collinsovým metodickým přístupem ve výzkumu lídrovství ředitele školy
Inspiration from Collins's methodical approach in the research of the headmaster's leadership
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90394Identifiers
Study Information System: 182719
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Jana Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
leadership, ředitel školy, management, Collins, vůdce 5. úrovněKeywords (English)
leadership, school principal, management, Collins, 5th level leader5 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá zkoumáním lídrovství ředitelů tří základních škol. Práce je inspirativním pokusem přenést do svébytného segmentu managementu vzdělávání koncept z oblasti bussiness sféry. Pětiletá studie Jima Collinse Good to Great (Collins 2001) odhalila ojedinělé rozhodující faktory přeměny firmy "z dobré na skvělou". Tato studie se stala inspirací pro adaptaci konceptu leadera 5. úrovně do prostředí tří vybraných škol se zaměřením na jejich ředitele, kteří dokázali dostat "své" školy z průměrnosti. Teoretická část je rozčleněna na 3 základní kapitoly, které se věnují oblasti leadershipu, specifikům řízení školy z hlediska managementu a Collinsově studii se zaměřením na leadera 5. úrovně. Sumarizace poznatků z odborné literatury v teoretické části je podkladem pro praktickou část, která v šesti znacích dle Collinsovy studie zkoumá ředitele tří škol. Cílem této práce je posoudit, zda osobnosti vybraných ředitelů odpovídají konceptu leadera 5. úrovně, kterými jsou specifické, charakterové, vrozené vlastnosti a schopnosti, které nejsou závislé na praxi, vzdělání, průpravě ani na konkrétních znalostech. Vůdcové 5. úrovně jsou výjimeční vůdci obdaření mimořádnými osobnostními a vůdcovskými dary bez svého specifického přičinění. Na základě kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s řediteli a...
6 ABSTRACT The diploma thesis examines the leadership of the principals from three primary schools. The thesis is an inspirational attempt to transfer the concept of the business sphere to a specific segment of management education. Jim Collins's five-year study, Good to Great (Collins 2001), unveiled crucial factors in transforming a business from "good to great". This study is the inspiration for adapting the 5th Level Leader Concept to the environment of three selected schools, focusing on their principals who managed to get their "schools" out of mediocrity. The theoretical part is divided into three basic chapters, which are dedicated to leadership, school management specifics, and to Collins's study with the focus on the 5th level leader concept. The summary of the findings from the reference literature in the theoretical part is the basis for the practical part, which examines the principals of three schools in six attributes according to Collins's study. The aim of this thesis is to assess whether the personalities of the selected principals correspond to the 5th level leader concept, which are specific, characteristic, inborn characteristics and abilities that are independent of practice, education, training, and specific knowledge. Level 5 leaders are exceptional leaders who are endowed with...