Výzkum stresu učitelů vybraných ZŠ
Stress research of teachers of selected elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90393Identifikátory
SIS: 176295
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučírek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Stres, učitel, základní škola, strategie zvládání stresu, Škola podporující zdravíKlíčová slova (anglicky)
Stress, teacher, primary school, coping strategies, The Health Promotion SchoolV roce 2003 probíhal pod garancí Státního zdravotního ústavu v Praze projekt podpory zdraví s názvem "Snížení rizika psychické pracovní zátěže učitelek základních škol a možnosti jejich objektivizace". Výzkum byl realizován ve spolupráci se 17ti náhodně vybranými pražskými základními školami na celkové populaci 157 učitelek starších 40 let. Součástí výzkumu byl dotazníkový průzkum, rozhovor a sběr zdravotnických dat (hypertenze, cholesterol, nadváha, kouření). Diplomová práce navazuje na tento výzkum, ale v rámci dostupných možností se zabývá pouze dotazníkovým šetřením (bez sběru zdravotnických dat). V roce 2016 byl tedy proveden dotazníkový průzkum mezi učiteli vybraných ZŠ a bylo vyplněno 604 dotazníků, přičemž bylo sledováno, zda učitelé učí na běžných ZŠ nebo na školách zapojených do programu Škola podporující zdraví. V teoretické části se diplomová práce věnuje různým teoretickým přístupům ke stresu, copingovým strategiím a analýze stresorů, které jsou specifické pro učitelskou profesi. Zároveň je zde kapitola věnovaná programu Škola podporující zdraví. V praktické části je metodologicky popsán sběr dat, jejich analýza a jsou zde uvedeny závěry, vyplývající z analýzy vyplněných dotazníků.
In 2003 The National Institute of Public Health (NIPH) in Prague carried out project of health promotion entitled "Reducing the risk of mental workload of teachers in primary schools and the possibility of objectification." The research was conducted in collaboration with 17 randomly selected elementary schools in Prague (the total population of 157 female teachers over 40 years. The research was consisted of three parts: questionnaire survey, interview and collection of medical data (hypertension, cholesterol, obesity, smoking). This diploma thesis follows up on this research, but within the available options it deals only with questionnaire survey (without collection of medical data). In 2016, a questionnaire survey was conducted among the teachers of selected elementary schools, and 604 questionnaires were filled out, and it was monitored whether teachers were taught at primary schools or schools involved in the Health Promotion School. In the theoretical part, the diploma thesis deals with various theoretical approaches to stress, coping strategies and analysis of stressors that are specific to the teaching profession. At the same time there is a chapter devoted to the Health Promotion School. In the practical part, the data collection, their analysis and the conclusions from the analysis of...