Učební kontrakty ve vzdělávání dospělých
Diplomová práce
Author
Contributor
Beneš, Milan, (Thesis Advisor)
Issue Date
2005Keywords (Czech)
Andragogika, Projekty, Smlouvy, vyučovací metody, ČeskoPředložená práce se zabývá možnostmi využití specifického typu dohod - tzv. učebních kontraktů (learning contracts) - vandragogické práci. Jedná se o dohody, kterými se učící se osoba zavazuje jiné osobě nebo skupině, že bude dojednaným postupem a metodami usilovat o dosažení svých přesně specifikovaných vzdělávacích cílů, a že v určeném termínu předloží doklady o tom, že naplánované učení proběhlo. Takovéto dohody jsou uzavírány z vícero důvodů. Prvním je možnost systematicky plánovat a spoluutvářet pomocí kontraktu učební projekt či kurikulum, a to ve spolupráci s účastníkem. Tím se tato metoda řadí mezi přístupy, které si dávají za cíl zvýšit podíl účastníka na rozhodování o učební zkušenosti, čili do skupiny přístupů podporujících sebeřízené učenÍ. Druhým důvodem pro využití učebních kontraktů jsou možnosti, které poskytuje dojednávání kontraktu: díky němu není učící se při plánování svého učení ponechán napospas pouze svému úhlu pohledu a často i omezeným znalostem existujících andragogických metod a zásad efektivního učenÍ. Účast další osoby totiž znamená, že může využít také její znalosti, zkušenosti a odlišnou perspektivu na plánované učenÍ. Neposledním důvodem pro používání kontraktů může být možnost zařadit do učebního projektu i učební metody realizované mimo výuku, bez přítomnosti vyučujícího, a poté podle předem dojednaných kritérií posoudit úspěšnost učenÍ.