Vlastní zkušenost ze školní výtvarné výchovy jako faktor formování postojů k výtvarné tvorbě a výtvarnému vnímání světa
First-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the world
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8853Identifiers
Study Information System: 21589
CU Caralogue: 990020400970106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Landischová, Erika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá problematikou nabývání kompetencí učitelek mateřských škol v oblasti výtvarné výchovy v souvislosti s faktory, které tento proces ovlivňují. Obecné zadání diplomové práce bylo na doporučení pedagogů z katedry primární pedagogiky po dohodě s vedoucí práce aktualizováno. Cílem diplomové práce je přinést aktuální zpětnovazebnou informaci o efektu výuky výtvarné výchovy a jejím vlivu na postoje učitelek mateřských škol. Na základě zkušenosti učitelek mateřských škol a studentek střední pedagogické školy ze školní výtvarné výchovy jsem se pokusila upozornit na faktory, které se ukázaly jako nedostatečné v přípravě, a zároveň potřebné pro kvalitní vykonávání učitelské profese. Diplomová práce vychází z výsledků převážně kvalitativního výzkumu, který čerpá z analýzy rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi, na jejichž základě bylo zpracováno několik případových studií. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením pro studentky středních pedagogických škol a anketou pro rodiče dětí mateřských škol zjišťující postoje rodičů k výtvarným činnostem. Diplomová práce má přinést diagnostické a explikativní informace pro učitele výtvarné výchovy SPgŠ, které by mohly být jedním z východisek pro tvorbu dalších vzdělávacích programů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
First-hand experience with art at school as a factor in shaping attitudes to art and an artistic perception of the world My dissertation deals with the issue of how pre-school teachers acquire art-related skills and looks at the factors which influence this process. The general focus of the dissertation was updated, with the agreement of my supervisor, in line with the recommendations of lecturers from the Faculty of Primary Education. The aim of the dissertation is to provide up-to-date feedback on the effect of teaching art and the influence it has on the attitudes of pre-school teachers. I have attempted to point out the factors which emerged as insufficient in teacher training and yet are essential for ensuring a high standard of teaching. I have based my findings on the experiences reported by pre-school teachers and secondary teacher-training school students of art at school. The dissertation examines the findings of mainly quality-related research, drawn from analysis of interviews with pre-school teachers in the joint towns of Brandýs nad Labem and Stará Boleslav, which have been used as the basis for compilation of a series of case studies. The research has been supplemented with a questionnaire-based investigation for secondary teacher-training school students and a survey conducted amongst...