Podněty a determinanty proměn výtvarného jazyka v české prostorové tvorbě v letech 1965 - 1975 - na okraji oficiálních struktur
Incentives and determinants of changes in visual language in terms of Czech spatial production betwen 1965 and 1975 - on the fringe of official structures
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87339Identifikátory
SIS: 164936
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Vedoucí práce
Oponent práce
Wittlich, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
socha|objekt|instalace|prostor|neokonstruktivismus|moderna|postmodernaKlíčová slova (anglicky)
sculpture|object|installation|space|Neo-Constructivism|Modern Art|Postmodern ArtTato bakalářská práce se zaměřuje na komplikované období vývoje českého umění - konkrétně prostorové tvorby v rámcovém mezidobí let 1965 a 1975. Na základě studia dobové situace a životních osudů a tvorby vybraných autorů si klade za cíl přehledné zmapování podnětů a determinantů, které vedly k výrazné metamorfóze jejich vyjadřovacího jazyka na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Orientuje se na umělce, kteří nebyli tendenční a nacházeli se tak mimo zájem tehdejších oficiálních struktur. I tento druh ostrakizace lze zcela určitě považovat právě za jeden z výše zmíněných impulsů, mezi něž patří například i rozvoj průmyslových technologií, objevování nových materiálů, změna způsobu produkce, historické reference či nezaměnitelná osobní zkušenost autora.
This bachelor thesis focuses on the complicated period of the development of Czech art - specifically spatial production between 1965 and 1975. Based on the study of the former situation, artworks and fates of selected authors it aims to clearly map out all the incentives and determinants which led to a significant metamorphosis of their expressive language in the late sixties and early seventies. It focuses on artists who were not tendentious and, consequently, were on the fringe of official structures. This kind of ostracism can certainly be regarded as just one of the above-mentioned pulses, which include, for example, the development of industrial technology, exploring new materials, change of the production process, historical references or the unmistakable personal experience of the author.