Unmarked personal reference forms in academic texts
Prostředky rodově neutrální reference v odborném textu
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87329Identifikátory
SIS: 165916
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Vedoucí práce
Oponent práce
Brůhová, Gabriela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
reference|rodově neutrální reference|rodově neutrální zájmena|singulární they|kontrastivní výzkumKlíčová slova (anglicky)
reference|epicene reference|unmarked personal reference|epicene pronouns singular they|contrastive studyPráce se zabývá pronominálními formami rodově neutrální reference v anglickém jazyce. V důsledku absence bezrodého neutrálního zájmena pro třetí osobu jednotného čísla v angličtině neexistuje jednotný, gramaticky i stylisticky univerzálně přijatelný způsob takovéto reference. V teoretické části jsou popsány různé v současnosti používané strategie, pronominální i jiné, například nahrazení zájmena určitým členem nebo opakování substantiva namísto použití zájmena. V druhé části je analyzováno dvě stě článků vydaných po roce 2009, z toho sto publikovaných ve Spojených Státech a sto v Austrálii nebo na Novém Zélandu. Články byly shromážděny manuálně prostřednictvím databáze ProQuest. Pracovní hypotézou bylo, že v australsko-novozélandských článcích se bude nejčastěji vyskytovat tzv. singulární they, zatímco v amerických bude převládat rodově neutrální he. Metody pronominální rodově neutrální reference byly posouzeny z hlediska použitého zájmena, shodnosti v textu, kolokací a publikace, ve které se článek objevil.
The present study is concerned with pronominal forms of common-gender reference in the English language. Due to the lack of an epicene third person singular pronoun in English, there is no one both grammatically and stylistically accepted method of common- gender reference. The theoretical part elaborates on various commonly used contemporary strategies, pronominal or otherwise, for example substitution of the pronoun with the definite article or repetition of the head noun. In the second part, two hundred articles published after 2009, one hundred of which was published in the United States, the other hundred having been published in either Australia or New Zealand. The articles were collected manually via the ProQuest database. The working hypothesis stated that so-called singular they would occur most frequently in Australian/New Zealand-based articles, while US authors would most often opt for generic he. Methods of generic reference were catalogued based on the choice of pronoun, internal consistency within the text, the pronoun's collocates, and journal of origin.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Uplatnění generického maskulina v českém textu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSmithová, Simona (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 19. 9. 2011Cílem magisterské diplomové práce "Uplatnění generického maskulina v českém textu" je poukázat k některým aspektům českého generického maskulina a konceptu genderové korektnosti. Teoretická část shrnuje historické pozadí ... -
Explicit and implicit means of reference to the general human agent in English and Czech
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMachová, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 27. 5. 2013Předmětem této diplomové práce je zkoumání a srovnávání explicitních a implicitních prostředků odkazování na všeobecného lidského konatele v angličtině a češtině. V obou jazycích existují jak explicitní, tak implicitní ... -
Vztahové normy učitelů a výkonová motivace žáků
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKubíková, Kateřina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 21. 2. 2013In the following thesis we studied the development of performance motivation of pupils and its possible mutual connection with external evaluation according to relation norms. In the theoretical part we deal with scientific ...