Kritické myšlení a způsoby jeho rozvoje na střední škole
Critical Thinking and Its Development at Upper Secondary School
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87253Identifiers
Study Information System: 177986
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kolářová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kritické myšlení|Střední školy|VzdeláváníKeywords (English)
Critical Thinking|Upper Secondary School|EducationBakalářská práce se zabývá problematikou kritického myšlení a způsobu jeho rozvoje na střední škole s cílem poskytnou nejnovější poznatky z této oblasti. Práce je rozdělena na dvě části. V té první shrnuje aktuální poznatky a výzkumy týkající se kritického myšlení ve vzdělávání, popisuje, co to je kritické myšlení, proč je pro žáky středních škol důležité, jaká specifika jeho rozvoj obnáší a jaké psychologické aspekty jsou s jeho rozvojem spojené. V druhé části je předložen návrh výzkumného projektu s cílem zjistit působení programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jakožto jediného uceleného programu v této oblasti v České republice, na rozvoj kritického myšlení u žáků středních škol.
The bachelor thesis deals with the issue of critical thinking and its development at upper secondary school which aims to provide the latest findings in this topic. Thesis is divided into two parts. First one summarizes current findings and researches related to critical thinking in education, describes what critical thinking is, why it is important for upper secondary school pupils, which specifics are brought by its development and which psychological aspects are associated with its development. In the second part, there is a proposal of a research project where the goal is to find out the effect of program Reading and Writing for Critical Thinking, as the only united program in this area in the Czech Republic, to development of critical thinking at upper secondary school pupils