A Cheng a jeho prózy "Tři králové" (San wang)
A Cheng and his prose pieces "Three kings" (San wang)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87183Identifiers
Study Information System: 166598
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Lomová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Chinese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
16. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
A Cheng|moderní čínská literatura|San wang|Qi wang|Shu wang|Haizi wangKeywords (English)
A Cheng|modern Chinese literature|San wang|Qi wang|Shu wang|Haizi wangBakalářská práce se věnuje trojici próz Qí wáng (Král šachů, 1984), Shù wáng (Král stromů, 1985) a Háizi wáng (Král dětí, 1985) spisovatele A Chénga (阿城, nar. 1949), někdy také označované souhrnným názvem "Tři králové" (Sān wáng). Prózy, které původně vyšly v časopisecké podobě a získaly si přízeň čtenářů i odborné veřejnosti, budou představeny v dobovém kontextu a podrobeny analýze významových a žánrových charakteristik. Cílem práce je s využitím metody zkoumání povídkových cyklů formulované Forrestem Ingramem na vybraných aspektech prozkoumat, do jaké míry jsou prózy propojené ve vyšší celek. Těžiště Ingramovy metody spočívá v analýze tzv. statických a dynamických motivů v povídkových cyklech. Práce se proto v jednotlivých oddílech věnuje vybraným aspektům problematiky postav, jazyka a dobové platnosti próz, stejně jako prvkům tradiční kultury, k níž díla odkazují, s celkovým cílem najít ty motivy, které lze označit jako dynamické, a nahlédnout tak na A Chéngovy texty jako na potenciální povídkový cyklus.
This bachelor thesis focuses on three prose pieces Qí wáng (King of Chess, 1984), Shù wáng (King of Trees, 1985) and Háizi wáng (King of Children) written by A Chéng (阿城, born 1949), commonly referred as Three Kings (Sān wáng). These prose pieces, which were originally published in periodicals and received a wide recognition both from readers and critics, will be introduced in historical and literary context and analyzed in terms of meaning and genre. The thesis applies Forrest Ingram's methodological approach of analyzing "short story cycles" and asks to what extent are these three stories interconnected as a whole. Main focus of Ingram's method is analyzing the static and dynamic patterns in short story cycles. This thesis therefore considers various aspects ranging from characters, language, contemporary context as well as elements of traditional culture the works refer to. The aim of this thesis is find the dynamic patterns and thus to look at A Cheng's prose pieces as a possible short story cycle.