Obrazy Romů v české kulturní a komunikativní paměti.
Images of of Roma in the Czech cultural and communicative memory.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87086Identifiers
Study Information System: 136828
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Michela, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
21. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
obrazy Romů|kulturní paměť|komunikativní paměť|autostereotypy|heterostereotypy|medialitaKeywords (English)
imagies of the Roma|cultural memory|communicative memory|autostereotypes|heterostereotypes|mediality(česky) Tato práce řeší mediální obraz Romů v různých typech médií. Těmi jsou učebnice, Wikipedie a Korpus pro jazyk český. Cílem této práce je zjistit, jak tato média formují obrazy, které o Romech sdílí česká společnost. Zvolený problém jsem se pokusila vyřešit diskurzivní analýzou mediálních reprezentací, které se týkají kategorie Rom a zajímal mě odraz těchto obrazů v kulturní a komunikativní paměti Čechů. Provedeným výzkumem jsem zjistila jednu z možných příčin dnešního sociálně-ekonomického stereotypu Romů, jež je sdílen v rámci české společnosti a na analýze Wikipedie se ukázalo, že zobrazování Romů v rámci tohoto média je silně ovlivněno tím, jak se ve společnosti zrovna nějaké téma komunikuje.
(in English): This work aims on understanding the media image of Roma in various types of media as textbooks, Wikipedia and Corpus for Czech language. The aim of this work is to find out, how these media form images of Roma, which are shared by Czech majority. I tried to solve the problem by discourse analysis of media representations, relating to the category of Roma. Through research I have identified one of the possible causes of today's socio-economic stereotype of Roma which is shared within the Czech society and the analysis of Wikipedia showed that the depiction of Roma within this medium is strongly influenced by the way in which certain subject are communicated in the society.