Uzdravování ve Skutcích apoštolů
Healing in the Acts of the Apostles
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87031Identifikátory
SIS: 176621
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Scarano, Angelo
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biblických věd
Datum obhajoby
27. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Uzdravování ve Skutcích apoštolů, se zabývá analýzou a exegezí šesti perikop, v nichž autor popisuje uzdravení konkrétních osob. V první kapitole je krátce nastíněn používaný pojem "uzdravení". Nejprve jako "znamení", poté jako "důkaz kredibility apoštolů a jejich kázání a konečně ve smyslu "pomocného nástroje šíření evangelia". Následující stěžejní kapitola práce se věnuje exegezím jednotlivých perikop. Jedná se o uzdravení chromého u Krásné brány (Sk 3,1-10), následuje spojené příběhy Eneáše a Tabity (Sk 9,32-43). Zbylá tři zázračná vyprávění jsou pojednána v exegezích o uzdravení chromého v Lystře (Sk 14,8-12), oživení Eutycha v Troadě (Sk 20,7-12) a uzdravení Publiova otce na Maltě (Sk 28,7-10). Závěrečná kapitola se věnuje shrnutí a zamyšlení nad účelem jednotlivých zázračných skutků, a zároveň jejich porovnání s podobnými případy v synoptických evangeliích. Toto srovnání se týká především hlavního zdroje zázračné síly, typů nemoci a sociálního postavení zmíněných nemocných osob.
The master thesis "Healing in the Acts" is concerned with the analysis and the exegesis of six pericopes, in which the author describes the healing of particular people. In the first chapter the notion of healing is briefly outlined, at first as a "sign", further as a "proof of the credibility of the apostles and their sermons", and at last in the sense of "the auxiliary tool of the spreading of the gospel". The following fundamental chapter of the thesis is devoted to exegesis of particular pericopes: healing of lame man by Beautiful Gate (Acts 3,1-10), followed by the joint healing of Eneas and Tabitha (Acts 9,32-43). The last three stories are part of exegesis of the healing of disabled man in Lystra (Acts 14,8-12), resurgence of Eutyches in Troas (Acts 20,7-12) and healing of Publius' father on Malta (Acts 28,7- 10). The last chapter is focused on the summary and reflection of the purpose of the individual miraculous acts, as well as their comparison with the similar cases in synoptic gospels (such a comparison is concerned particularly with the main source of the miraculous power, types of diseases and social status of the above mentioned sick people).