Feminismus v českém mediálním diskurzu: případová studie
Feminism in Czech media discourse: a case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86638Identifikátory
SIS: 178336
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
feminismus|mediální diskurz|kritická analýza diskurzu|diskurzivně-historická metoda|narativ|stereotyp|kontextKlíčová slova (anglicky)
feminism|media discourse|critical discourse analysis|discursive-historical method|narrative|stereotype concept|contextDiplomová práce se zabývá kritickou diskurzivní analýzou (CDA) mediálních textů týkajících se zrušení fotografické výstavy ženských aktů Women: Scenes in the Library v rámci festivalu Týdne vědy a techniky Akademie věd České republiky. Cílem práce je zmapování jazykových a narativních strategií směřujících k dosažení komunikačního úspěchu a dominance v rámci diskurzu o dané události. Při zpracování tématu byl vytvořen vlastní korpus, který obsahuje 61 textů vydaných v tištěných médiích, internetových médiích, rozhlasu či televizním zpravodajství během října 2015 až ledna 2016. Analýza vytýká pomocí kvalitativní diskurzivně-historické metody (DHA) Ruth Wodakové centrální témata, koncepty, sociální aktéry a stereotypy a tato zjištění konfrontuje s relevantním společensko- historickým kontextem vývoje ženského hnutí ve světovém a českém kontextu, vzdělávání žen a jejich postavení ve společnosti.
This diploma thesis deals with the critical discourse analysis (CDA) of the media texts concerning the abolition of the Women's Scenes Photographic Exhibition: Scenes in the Library within the framework of the Week of Science and Technology Week of the Academy of Sciences of the Czech Republic. The aim of the thesis is to map out linguistic and narrative strategies aimed at achieving communication success and dominance within the discourse of the event. During the elaboration of the theme, a corpus was created, containing 61 texts published in printed media, Internet media, radio and television news coverage during October 2015 to January 2016. The analysis criticizes Ruth Wodak's qualitative discourse- historical method (DHA) for central themes, concepts, social Actors and stereotypes, and these findings are confronted with the relevant socio-historical context of the development of the women's movement in the world and Czech context, the education of women and their position in society.