RESILIENCE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU V RŮZNÝCH TYPECH MATEŘSKÝCH ŠKOL
RESILIENCE PRESCHOOL CHILDREN IN DIFFERENT TYPES OF KINDERGARTENS
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86518Identifikátory
SIS: 177350
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krejčová, Kristýna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
resilience, psychická odolnost, dítě předškolního věku, iniciativa, seberegulace, vazby a vztahy, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
resilience, preschool child, initiative, self-regulation, attachments and relationships, kindergartenTeoretická část Teoretická část se zabývá resiliencí dětí předškolního věku. Seznamuje čtenáře s pojmem resilience, s faktory, které resilienci ovlivňují. Je zde popsán vývoj resilience v kontextu vývoje dítěte. Další část je věnována popisu vlastností resilience, které jsou stěžejní pro tento výzkum. Důležitou součástí jsou rady a tipy pro rodiče i učitele, jak tyto vlastnosti psychické odolnosti posilovat a rozvíjet. Poslední část teoretické části je věnována popisu mateřských škol, legislativě, která se předškolním vzděláváním zabývá, a popisem státní, soukromé a lesní mateřské školy. Empirická část Empirická část se zabývá zjišťováním vlastností resilience v soukromých, státních a lesních mateřských školách. Zjišťuje, zda se liší pohled rodičů a učitelů na iniciativu, seberegulaci a navazování vazeb a vztahů u dětí v různých typech mateřských škol. Klíčová slova resilience, psychická odolnost, dítě předškolního věku, iniciativa, seberegulace, vazby a vztahy, mateřská škola
Theoretical part The theoretical part examines psychological resilience in pre-schoolers. It presents the terminology and factors influencing resilience. It describes the development of resilience in the context of the development of children. The following part describes the characteristics of resilience crucial for this research. An important part presents suggestions and tips for parents and teachers on how to foster and further develop these characteristics of psychological resilience. The last chapter of the theoretical part describes state-run, private and so called "forest" kindergartens and presents the legislative framework concerning pre-school education. Practical part The empirical part inspects the characteristics of resilience in pre-schoolers in private, state- run and the forest kindergartens. It examines the differences between the attitude of parents and teachers to initiative, self-regulation and relationship and bond forming in pre-schoolers in various types of kindergarten The key words resilience, preschool child, initiative, self-regulation, attachments and relationships, kindergarten