Využití Feuersteinova instrumentálního obohacování pro rozvoj čtenářských strategií dospívajících s dyslexií
The using of Feuerstein Instrumental Enrichment for developing reading strategies of adolescents with dyslexia
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86112Identifikátory
SIS: 146353
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zajícová, Pavla
Morávková Krejčová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
čtenářské strategie|dospívající|dyslexie|instrumentální obohacování|kognitivní funkce|Reuven FeuersteinKlíčová slova (anglicky)
Adolescent|Cognitive Function|Dyslexia|Instrumental Enrichment|Reading Strategies|Reuven FeuersteinTato práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářských strategií dospívajících žáků s dyslexií za využití Feuersteinova instrumentálního obohacování, mezinárodně uznávané metody zacílené na rozvoj kognitivních funkcí. V souvislosti s aktuálními legislativními změnami ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tak reflektuje potřeby vzdělávací praxe. Teoretická část shrnuje základní terminologii a stav domácí a zahraniční literatury vztahující se k tématu práce. Ve výzkumné části práce je charakterizován design výzkumu a výzkumný vzorek, následně jsou představeny jednotlivé výsledky a závěry pro další výzkum a vzdělávací praxi. Cíle výzkumu lze rozdělit do dvou rovin, v kvalitativní části výzkumu proběhla realizace speciálních reedukací dospívajících žáků s dyslexií za využití sady výukových materiálů založených na principech Feuersteinova instrumentálního obohacování. V této části práce bylo cílem popsat a analyzovat vybrané faktory ovlivňující rozvoj čtenářských strategií dospívajících s dyslexií zapojených do výzkumu (vlastní učební proces, chování žáků a lektora); zjistit, jaké čtenářské strategie jsou u dospívajících s dyslexií zapojených do daného výzkumu rozvíjeny, které deficity kognitivních funkcí se u výzkumného vzorku projevují při recepci textu a jaká kritéria...
The purpose of this thesis is to analyse the development of reading strategies of adolescent pupils with dyslexia using Feuerstein's Instrumental Enrichment, an internationally recognized method which is aimed at the development of cognitive functions. In the context of the actual legislative changes in the education of pupils with special educational needs, this reflects the needs of educational practice. The theoretical part summarizes the basic terminology and the state of the Czech and foreign literature related to the topic of this work. The research part of the work characterizes the research design and the research sample, and then presents individual results and conclusions for further researches and educational practice. The objectives of the research can be divided into two levels, in the qualitative part of the research there were realized special reeducations of adolescent pupils with dyslexia using set of teaching materials based on the principles of Feuerstein's Instrumental Enrichment. In this part of the thesis, the aim was to describe and analyze selected factors influencing the development of reading strategies of adolescents with dyslexia involved in the research (own learning process, behavior of pupils and lecturer); to find out what reading strategies are developed in...