Komunikační strategie anglické královny Alžběty I. v církevní politice
Communication Strategy in Religious Policy under Elizabeth I of England
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86060Identifiers
Study Information System: 166536
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Orban, Karol
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce při analýze komunikační strategie anglické královny Alžběty I. v církevní politice vychází z konceptu komunikační teorie. Přihlíží především na sféru porozumění mezi královnou a jejím cílovým publikem a charakter sdělení. Dále se zabývá atributy zdroje zprávy, tedy vlastnostmi královny, které dokazovaly její věrohodnost. Velká pozornost je v práci věnována formě předání zakódované zprávy, a to především neosobním komunikačním kanálům, jež měla královna možnost ovlivňovat a regulovat. Konkrétně analyzuje čtveřici komunikačních kanálů, která v dané době dominovala svým dosahem k cílovému publiku - divadlo, tisk, bohoslužby a slavnosti. Dále se práce zaměřuje na komponenty plánování efektivní komunikace a využívá k jejich analýze teorie marketingové komunikace a public relations, které dále rozvíjí ve své povaze blízký koncept komunikační teorie. Těmito komponenty jsou záměr a cíle, cílové publikum, zpráva a sdělení a komunikační kanály. S přihlédnutím k významu, který hrály náboženské otázky v 16. století v Anglii a zbytku Evropy, byla vybrána domácí a zahraniční církevní politika jako užší tematické zaměření práce. Bakalářská práce má za cíl dokázat, zda komunikace Alžběty I. přispěla k dosažení jejích zájmů. Jejím hlavním zájmem bylo zavést takové uspořádání v církevní politice,...
This bachelor thesis is based on communication theory, which defines basic components enabling successful communication, as it applies to the communication strategy of the English Queen Elizabeth I in religious policy. Analysis stems from this basic theory, focusing especially on the realm of understanding between the queen and her target audience, and the character of her message. It also deals with the attributes of the message's source which convey the qualities of the queen that proved her credibility. Great attention is paid to the form of transmission of the encoded message, especially the impersonal communication channels that the Queen had the power to influence and regulate. Specifically, the thesis analyses the four channels of communication, which in Elizabethan England dominated by the reach to the target audience - theatre, press, worship and celebrations. In addition, the thesis focuses on the components of effective communication planning and uses the theory of marketing communication and public relations, which further develops the concept of communication theory. These components are aim and objectives, target audience, message, and communication channels. Taking into account the importance played by religious issues in the 16th century in England and the rest of Europe, domestic...