Podoby klaunství: smích jako intertextualita a transgrese
Forms of Clowning: Laughter as Intertextuality and Transgression
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86022Identifikátory
SIS: 174274
Kolekce
- Kvalifikační práce [6555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
16. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
klaunství, smích, diskurs, intertextualita, Bouissac, Bachtin, transgrese, Čekání na GodotaKlíčová slova (anglicky)
clowning, laughter, discourse, intertextuality, Bouissac, Bakhtin, transgression, Waiting for GodotPředkládaná diplomová práce se zabývá fenoménem klaunství. Tento jev lze nahlížet z různých pozic, a pojednávat o něm různými způsoby. Daná perspektiva vždy závisí na teoretických východiscích a metodologických nástrojích. Důležitou úlohu hraje rovněž pojmový aparát. Vzhledem k tomu, že si tato diplomová práce klade za cíl reflektovat relativní charakter pozic, ze kterých lze fenomén klaunství nahlížet, rozhodla jsem se zvolit si pro své zkoumání jakožto metodu diskursivní analýzu, konkrétně analýzu bachtinovskou. Teoretické pozadí mému zkoumání poskytly teorie a koncepce Michaila Bachtina (dialogismus, heteroglosie, řečové žánry) a také teorie intertextuality Julie Kristevy (kterou formulovala právě s ohledem na bachtinovské myšlení). Mezi ústřední pojmy, o které se tato práce opírá, patří též pojem transgrese, na který se váže předpoklad, že právě princip transgrese představuje nosný rys klaunství. Diplomová práce předkládá konfrontaci dvou odlišných přístupů k fenoménu klaunství. První přístup reprezentuje strukturalistická pozice v podání koncepce Paula Bouissaca. Bouissac popisuje klaunství jako abstraktní systém, relativně statický a uzavřený kód, který je tvořen stabilizovaným souborem znaků. Bouissac koncipuje klaunství jako fenomén pevně uzavřený do struktury cirkusu. Třebaže je dle autora...
Submitted thesis follows up clowning as phenomenon that can be approached in different ways and understood from different points of view. The perspective depends on a theoretical base and methodological tools, including a conceptual apparatus. Because the viewpoint of the phenomenon is the core of submitted theses, I have decided to use as a methodological tool discoursive analysis, particularly bakhtinian analysis. Theoretical background is provided by Mikhail Bakhtin's theories and concepts (dialogism, heteroglossia, speech genres) and Julia Kristeva's theory of intertextuality (that was inspired by bakhtinian thinking). One of key terms of this theses is the concept of transgression which relates to supposition that transgression is one of principal features of clowning. The theses submits confrontation of two different approaches to the phenomenon of clowning. First one is provided by structuralist model by Paul Bouissac. Bouissac describes clowning as an abstract system, relatively static and closed code, which is builded of stabilized signs. His conception presents clowning as a phenomenon firmly tied up with the circus structure. Although Bouissac defines transgression as a characteristic feature of clowning, from his point of view is this transgression limited by borders of circus. Crossing...