Pojetí fonetiky v učebnicích francouzského jazyka
Approach to Phonetics in French Textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85656Identifikátory
SIS: 178985
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bořek - Dohalská, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
29. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fonetika, francouzština, metody, motivace, učebnice, cvičení, vývojKlíčová slova (anglicky)
phonetics, French, methods, motivation, textbook, evolutionPráce se zabývá proměnlivou rolí a zastoupením didaktiky fonetiky v historii výuky francouzštiny. Zkoumá všechna důležitá období (metodu gramaticko-překladovou, přímou, audio-orální, SGAV, komunikativní) včetně současného postavení fonetiky ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka. Snaží se nastínit i možný budoucí vývoj. Historický přehled je poté ilustrován analýzou vybraných učebnic francouzštiny, které reprezentují jednotlivé metody. Podrobněji jsou analyzovány dva současné tituly. Rozbor učebnic si klade za cíl zjistit četnost fonetických cvičení, jejich zaměření, typ a způsob využití fonetické transkripce. Na základě teoretických podkladů a praktických ukázek je sestaven seznam přístupů a technik inspirativních i pro současnou výuku francouzštiny.
This thesis deals with the changing role of phonetics in the history of teaching French as a foreign language. It provides a probe into the most significant methods of language teaching (the Grammar Translation Method, the Direct Method, the Audiolingual Method, the SGAV, Communicative Approach), including the current role of phonetics in teaching French. It also outlines a possible further development. The historical overview is then demonstrated on chosen French textbooks representing the individual methods, including a more detailed analysis of two contemporary textbooks. The analysis aims to provide information concerning the frequency of phonetic exercises, their focus, type and the use of phonetic transcription. Based on the theoretical background and the practical analysis, a list of inspiring approaches and techniques for current French teaching is made.