Postoje pedagogů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání žáků s problémovým chováním
Attitudes of elementary school teachers towards inclusive education of students with problematic behaviour
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85223Identifikátory
SIS: 175844
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
1. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Problémové chování, poruchy chování, inkluze, postoje pedagogů, základní škola, waldorfská škola, základní škola praktickáKlíčová slova (anglicky)
Behavioural problems, behavioural disorder, inclusion, teachers' attitude, primary school, Waldorf school, practical elementary schoolDiplomová práce se zabývá postoji pedagogických pracovníků k inkluzivnímu vzdělávání žáků s problémovým chováním na základních školách. Prostřednictvím rozhovorů s pedagogy různých aprobací byly zjišťovány tři cíle. Prvním byly postojové odlišnosti učitelů, druhým, čím jsou tyto odlišnosti ovlivněny, a třetím cílem bylo samotné hodnocení vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Respondenti zapojení do výzkumu momentálně učí na základních školách běžného typu, waldorfské základní škole a základní škole praktické. V průběhu šetření bylo zjištěno, že všichni pedagogičtí pracovníci bez ohledu na délku své praxe či typ školy shledávají inkluzi žáků s problémovým chováním jako neprospěšnou pro zbylý kolektiv dětí. Dále bylo zjištěno, že tento postoj může být ovlivněn typem školy a doplňujícím vzděláním v této oblasti. Výzkum je v závěru srovnáván s podobným výzkumem, který byl realizován ve Spojených státech. KLÍČOVÁ SLOVA: Problémové chování, poruchy chování, inkluze, postoje pedagogů, základní škola, waldorfská škola, základní škola praktická
This thesis explores the different types of primary school teachers' attitude towards inclusive education of pupils with behavioural problems. Three main goals were attempted through interviews with teachers of different qualification. The first goal was to understand the differences between teachers' attitudes and opinions. The second was to identify the major reasons for said attitudes. The third goal was to review bill no. 27/2016, which deals with the issues of education of pupils with special needs and of exceptionally talented pupils. The respondents, who participated in this research, are currently employed as primary school teachers, as well as the Waldorf elementary schools and practical elementary schools. The research has shown that all respondents viewed the inclusion of pupils with behavioural problems as disadvantageous. This attitude can however be influenced by the type of school, or additional education in this particular field. This research concludes with a comparison to a U.S. research of similar goals. KEYWORDS: Behavioural problems, behavioural disorder, inclusion, teachers' attitude, primary school, Waldorf school, practical elementary school