Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce
Fairy Tales activities in kindergarten: Hansel and Gretel
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85026Identifiers
Study Information System: 174548
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Ronková, Jolana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtenářská pregramotnost, práce s knihou, pohádky, dramatizace pohádek, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, perníková chaloupkaKeywords (English)
pre-reading literacy, work with book, dramatization of fairy tales, development of reading methods pre-reading literacy, Hansel and GretelDiplomová práce na téma "Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce" se v teoretické části zabývá pohádkami, čtenářskou pregramotností a specifiky dítěte předškolního věku. Cílem praktické části je porovnat různé verze pohádek O perníkové chaloupce a vybrat nejvhodnější pro děti předškolního věku. Dalším cílem je potom navrhnout projekt, který rozvíjí čtenářskou pregramotnost, a to skrze práci s pohádkou O perníkové chaloupce sestavit konkrétní lekce, zrealizovat je v běžné mateřské škole, zreflektovat a navrhnout doporučení pro praxi. K reflexi byla využita metoda rozhovoru a pozorování. Děti účastí na projektu rozvíjely šest druhů inteligence, zlepšily se v oblasti vyjadřování svých myšlenek, při samostatném projevu před skupinou i při komunikaci s učitelkou. KLÍČOVÁ SLOVA: čtenářská pregramotnost, práce s knihou, dramatizace pohádek, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, perníková chaloupka
The thesis thema is "Fairy Tales activities in kindergarten: Hansel and Gretel". Theoretical part of this thesis displays the definition of fairy tale and specifications of the preschool age. The goal of practical part is to compare different versions of the fairy tale and chose the best one for preschool age childern. Next step then is preparation of project foccused on children skills developement by work with fairy tale Hansel and Gretel. Organisation of lessons in the ordinary kindergarden. Summary of the project and recomendation for praxis. Methhods as interview and observation has been used. Childern have been developping six types of inteligence by participation in this project, they also developed their ideas presentation in the group and also in comunication with the teacher. KEYWORDS: pre-reading literacy, work with book, dramatization of fairy tales, development of reading methods pre-reading literacy, Hansel and Gretel