Chyby ve vyjadřování uživatelů Facebooku
Common expression mistakes of Facebook users
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84826Identifiers
Study Information System: 162124
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Palkosková, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Facebook, komunikace, jazyková chyba, český jazyk, sociální síťKeywords (English)
Facebook, communication, language mistake, czech language, social networkDiplomová práce se zabývá písemnou formou komunikace uživatelů sociální sítě Facebook a členů blíže určených skupin. Jejím cílem bylo zmapovat chybovost v psaném projevu z hlediska vybraných jevů pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického. Dále se pak zaměřuje na nerespektování pravidel typografických. Zmíněnou problematiku jsme řešila analýzou vložených statusů a komentářů členů blíže určených skupin Facebooku. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že velké množství autorů textů chybuje v základních pravopisných jevech, které jsou vyučovány na 1. stupni základní školy. Další důležité zjištění je takové, že mnoho uživatelů zastává názor, že dodržování pravopisných pravidel na sociální síti Facebook není důležité a jako prioritní považují obsah svého sdělení.
This diploma thesis deals with the written form of communication by users of the social networking website Facebook and members of specified groups. Its aim is to map errors in written expression in the topics of spelling lexicography, morphology and syntactics. In addition it is focused on analysing the extent to which typographical rules are disregarded. These problems were investigated by analysis of the inserted statuses and comments by the members of the selected and specified groups of Facebook. In my research, I found that a large number of the authors made elementary mistakes in spelling that are taught in the first grade of the primary school. Another important discovery is that many users hold the opinion that observing the grammatical rules is less of a priority than the content of their communication.