Rozvoj, možnosti a dovednosti učitele při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ
Development, possibilities and skills of a teacher working with immigrant children in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84794Identifiers
Study Information System: 175079
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inkluze, individualita, učitel, respekt, prostředí, začlenění do kolektivu, žáci cizinci, žák s odlišným mateřským jazykem, multikulturní výchova, primární škola, vzdělávání ve Finsku, inspirace pro učitele, workshopKeywords (English)
inclusion, individuality, teacher, respect, environment, group integration, immigrant pupils, pupil with a different mother tongue, multicultural education, primary, elementary school, education in Finland, inspiration for teachers, workshopTeoretická část shrnuje teoretická východiska, možnosti učitele vzdělávat se v problematice výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na prvním stupni, přípravu na vstup žáků s odlišným mateřským jazykem do třídy, která má za úkol navodit vstřícné klima právě pro žáka s odlišným mateřským jazykem. Součástí bude i vymezení klíčových pojmů související se vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem jak v České republice tak i ve Finsku. V praktické části využívám své zkušenosti ze stáže ve Finsku k realizaci dotazníků, díky kterým zjišťuji míru informovanosti učitelů o této problematice, kterou jsem prohloubila následnými rozhovory s vybranými učiteli. Na základě zjištění z rozhovorů a studia dostupné literatury jsem připravila workshop pro učitele 1. stupně ZŠ, který je zaměřen na danou problematiku. KLÍČOVÁ SLOVA inkluze, individualita, učitel, respekt, prostředí, začlenění do kolektivu, žáci cizinci, žák s odlišným mateřským jazykem, multikulturní výchova, primární škola, vzdělávání ve Finsku, inspirace pro učitele, workshop
Theoretical part follow up possibilities of a teacher in self-education of students with Czech as a second language problematic as well as preparation for entry to class for students with Czech as a second language and their teachers as their mission should be to create welcoming climate in the class. I also describe the key terms in field of students with Czech as a second language in Czech Republic and Finland as well. In the practical part I prepare questionnaires for teachers with the goal to identify the level of awareness on this issue, which I deepen via subsequent interviews with selected teachers. Based on personal experience from an internship in Finland than the findings from interviews and study of available literature to prepare a workshop for teachers. I would also like to prepare a variety of examples of good practice and inspiration for teachers. KEYWORDS inclusion, individuality, teacher, respect, environment, group integration, immigrant pupils, pupil with a different mother tongue, multicultural education, primary/elementary school, education in Finland, inspiration for teachers, workshop