Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka na 1. stupní ZŠ
Work with immigrant children in teaching Czech in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84784Identifiers
Study Information System: 171791
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Zimová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žák s odlišným mateřským jazykem, integrace, inkluze, žák se sociálním znevýhodněním, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
immigrant children, integration, inclusion, pupil with special needsDiplomová práce se zabývá tím, jak probíhá vyučování žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na prvním stupni. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmů, které se týkají žáka s OMJ, působení cizinců v České republice. Dále se práce také zabývá výukou žáka s OMJ na českých školách. Výzkumná část práce seznamuje s výzkumem, který byl realizován na různých školách. Kvalitativní výzkum byl prováděn na vzorku pěti vybraných žáků s odlišným mateřským jazykem, kteří navštěvují první stupeň různých základních škol. Cílem výzkumu bylo získat informace o vzdělávání žáků, a jak jejich učitelé pracují s jazykovými cíli své výuky. KLÍČOVÁ SLOVA Žák s odlišným mateřským jazykem, migrace, vzdělávání, čeština jako cizí jazyk, inkluze, integrace, pozorování, kazuistika.
This thesis is focused on an education of students with different mother language (OMJ) at the first degree of primary school. It's consist of two parts. The terms specified in the theoretical part are related to student OMJ, influence of foreigners in Czech republic. This part is also focused on educating student with OMJ at Czech primary schools. The practical part of thesis describes research which was implemented in various schools. Qualitative part of this research was made on sample of five students with different mother language, who each visits different primary school. The goal of the whole research was the obtain data about education of students and also the way the teachers works with their language goals of teaching. KEYWORDS Pupil with a different mother language, migration, education, czech as a foreign language, inclusion, integration, observation, casuistry