Architektura školy jako vyjádření pedagogického konceptu
School Architecture as an Educational Concept
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84756Identifiers
Study Information System: 173428
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
edukační prostředí, pedagogický koncept, architektura školy, inovativní edukační prostředí, moderní trendy v architektuře škol, promítnutí pedagogického konceptu do architektury školKeywords (English)
learning environment, educational concept, school architecture, modern trends in school architecture and design, innovative learning environments, school architecture as an expression of educational conceptJaké jsou moderní trendy v architektuře míst určených pro edukaci ve světě a u nás? Takto zní hlavní otázka práce propojující architektonický a pedagogický pohled na prostor určený pro vzdělávání. Toto téma je v české literatuře poměrně opomíjené, nicméně v praxi stále více aktuální. Práce přináší pohled jak na zahraniční, tak české školy, kde zkoumá problematiku současných projektů školních budov, jejich trendy, a zjišťuje, do jaké míry odráží pedagogický koncept dané školy. V teoretické části práce seznamuje čtenáře s pojmy edukačního prostředí, pedagogického konceptu a vymezuje moderní trendy v architektuře škol. Analytická část představuje galerii deseti moderních zahraničních škol a zkoumá vztah architektonického pojetí budovy s pedagogickým konceptem školy. Ve výzkumné části čtenář nalezne devět školských projektů realizovaných v posledních letech. Na základě polostrukturovaných rozhovorů a pozorování v osmi českých a jedné rakouské škole práce dochází k závěru, že většina zkoumaných škol reaguje na měnící se požadavky vzdělávání ve formě míst určených pro relaxaci a míst podporujících osobnostní a sociální rozvoj. Relativně málo zkoumaných architektonických projektů cíleně zohledňuje pedagogický koncept školy, naopak je to často pedagogický koncept, který se přizpůsobuje budově. KLÍČOVÁ...
What are the modern architectural trends in foreign and domestic learning enviroments? That is the main question of this thesis that is trying to merge both architectural and pedagogical points of view. Even though this topic is becoming more and more actual, it can still be hardly found in czech literature. This thesis analyses new trends in school projects and how they align to the schools educational concept. The theoretical part explains the terms of educational enviroments, educational concept and shows the main architectural trends in school designs. The analytical part presents ten foreign schools looking into the alignment between architectural concept and educational concept. In the research section nine recently built school projects are presented, eight czech and one austrian primary schools are investigated via interviews and observations. The research comes to a conclusion that according to the new changing educational reguirements, most of the examined school projects implements some new features like relaxation places for pupils and places for improving students social and personal skills. Just few of the examined architectural projects are taking into consideration the educational concept, mostly it is the educational concept that is subordinated to the school building project....