Vliv adaptačního kurzu a třídnických hodin na klima šesté třídy základní školy
Effect of the Adaptation Course and Form Teacher Lessons on the Climate in the Sixth Class in Lower Secondary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84726Identifiers
Study Information System: 176423
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
klima školní třídy, školní třída, zážitková pedagogika, adaptační kurz, třídnické hodinyKeywords (English)
classroom climate, school class, experiential pedagogy, adaptation course, form teacher lessonsTato práce sleduje proměnu klimatu školní třídy základní školy. V teoretické části je popsána problematika klimatu třídy, zážitkové pedagogiky, adaptačního kurzu a třídnických hodin z pohledu různých autorů. Práce seznamuje se základními přístupy, jak klima třídy diagnostikovat. Podává také návod k vedení třídnických hodin. S využitím dotazníku B-3 zjišťuje u respondentů aktuální klima třídy a následný efekt adaptačního kurzu. V práci je zaznamenán průběh třídnických hodin, jejichž efekt je změřen také dotazníkem B-3, a to v delším časovém úseku od konání adaptačního kurzu. Výsledky dotazníkových šetření poukazují na nutnost vést pravidelně třídnické hodiny, ve kterých dochází k formování přátelského klimatu ve školní třídě.
This thesis examines change of classroom climate in lower secondary school. In the theoretical part, issues of classroom climate, experiential pedagogy, adaptation courses and form teacher lessons are described from the perspective of different authors. The thesis introduces basic approaches for diagnosing classroom climate. It also gives instructions for management of form teacher lessons. B-3 questionnaire determines the current classroom climate and subsequent effects of the adaptation course among the respondents. Form teacher lessons are reported in this thesis, whose effect is also measured by the B-3 questionnaire in a longer period of the adaptation course. The results of the questionnaire investigation point to the need for regular form teacher lessons, in which the formation of a friendly climate in the classroom is realized.