Escaping Gypsyness: work, power and identity in the marginalization of Roma
Unikat cikánství: práce, moc a identita v marginalizaci Romů
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84672Identifikátory
SIS: 24770
Katalog UK: 990010052450106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uherek, Zdeněk
Grygar, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
30. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Na základě dlouhodobého etnografického výzkumu mezi Romy v Tercově tato dizertační práce zkoumá otázky identity a chudoby. Konstantní prolínání cikánství a chudoby se projevuje jak ve způsobech, jimiž se Romové vypořádávají se sociální marginalizací, tak v dominantních představách o nich. V důsledku toho si Romové osvojují různé strategie přežití, jejichž prostřednictvím unikají takové identifikaci. Podoby cikánství jsou přitom zkoumány na třech úrovních. V první části je pozornost věnována vnitřnímu členění Romů v Tercově na dvě frakce. Toto dělení je zkoumáno na mikroúrovni, která odhaluje, že jedné z frakcí se úspěšně daří uvrhnout obraz cikánství na druhou frakci tak, aby se sama vymanila z tohoto hegemonního uchopení. Ve druhé části je cikánství zkoumáno v oblasti zaměstnanosti. Vzájemné doplňování cikánství a chudoby se zde projevuje v diskurzu záslužnosti, který efektivně přetavuje sociální kategorie na kulturní schémata, a tím zakládá vyloučení Romů z "morálního souručenství". V třetí a čtvrté části jsou prezentovány příklady dočasně úspěšných praktik Romů při překonávání dominantních reprezentací a nastolování takových sociálních vztahů na lokální úrovni, ve kterých mají Romové navrch.
Based on an ethnographic fieldwork among Roma in Tercov this dissertation explores questions of identity and poverty. It is argued that Gypsyness and poverty constantly mingle in both how the Roma cope with their social marginalization and how they are perceived. In consequence the Roma adopt strategies of survival whereby they attempt to escape identification as Gypsies. The facets of Gypsyness are explored on three levels. In Part 1 attention is paid to the internal cleavage that separates the Roma in Tercov in two fractions. The cleavage is analyzed on the microscopic level which reveals that one of the fractions is efficient in imposing the view of the other as more Gypsy like and thus establishes itself as immune to Gypsy perception. In Part 2 Gypsyness is explored in the realm of employment. Here the mutual complementarity of Gypsyness and poverty is recast in the discourse of deservingness which efficiently transforms social categories into cultural schemata and creates in the negative sense the exclusion of the Roma from the "moral community". In Part 3 and 4 are presented examples of how the Roma in Tercov temporarily outwit dominant representations and gain the upper hand in the local social interaction.