Identifikace rizikového chování vedoucí k závislosti na internetu u žáků základních škol.
An identification of a risky Behavior leading to an Internet Addiction by Of primary school pupils
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84607Identifiers
Study Information System: 151994
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Consultant
Koťa, Jaroslav
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 4. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
závislost na internetu, sociální deviace, pubescence, prevence, identitaKeywords (English)
internet addiction, social deviation, pubescence, prevention, identityRigorózní práce se zaměřuje na problematiku virtuálního prostředí a závislosti na internetu, která je velmi aktuálním tématem v populárních a odborných časopisech. Práce je prvořadě orientována na identifikaci rizik, která mohou vést ke vzniku závislosti na internetu u patnáctiletých žáků vybraných základních škol. Autor popisuje internetové prostředí a jeho vliv na identitu dospívajícího. Empirické šetření provedené mezi žáky poukazuje na potřebu více se věnovat problematice internetové závislosti jak v rámci primární prevence nespecifické, tak i specifické. Práce poskytuje praktické doporučení pro realizaci specifické primární prevence. Práci je možné využít i jako metodický materiál pro pedagogy, kteří pracují na pozici školního metodika prevence či sociální pedagogy-adiktology. Klíčová slova: závislost na internetu, sociální deviace, pubescence, prevence, identita
My rigorous paper deals with the problematics of virtual background and internet addiction which is a very current topic both in popular and professional magazines. Primarily, the paper is oriented on risk identification. These risks can later lead to development of internet addiction. The author describes internet background and its influence on identity of an adolescent. The empiric research, carried out amongst 15 year old primary school pupils, shows on necessity to dedicate more time to internet addiction not only as part of non-specific but also specific primary prevention. The paper gives practical recommendations for performing specific primary prevention and also serves as methodological material for pedagogical workers - preventionists, or for social pedagogists - addictologist. Keywords: internet addiction, social deviation, pubescence, prevention, identity