Početní fyzikální úlohy - proces řešení
Quantitative physics tasks - solution process
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84456Identifikátory
SIS: 172532
Kolekce
- Kvalifikační práce [10932]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Snětinová, Marie
Oponent práce
Houfková, Jitka
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
28. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fyzika, vzdělávání, početní úlohy, řešení úlohKlíčová slova (anglicky)
physics, education, quantitative tasks, problem solvingŘešení početních fyzikálních úloh vyplňuje nezanedbatelnou část výuky fyziky na základní i střední škole. Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem řeší fyzikální úlohy studenti a jakým učitelé. Cílem práce je rozhodnout, zdali je možné přístupy použité studenty a učiteli přiřadit k přístupům popsaným v literatuře. Pro lepší uchopení rozdílů dvou zkoumaných přístupů je v práci uvedeno řešení osmi středoškolských fyzikálních úloh, která jsou podrobně rozebrána z hlediska obou přístupů. Bylo prozkoumáno řešení sedmi středoškolských studentů a jedenácti učitelů s různou délkou učitelské praxe. Na základě těchto řešení dospěla autorka k závěru, že přístupy použité v řešení lze přiřadit k přístupům popsaným v odborné literatuře.
Solving of quantitative physics tasks makes out a considerable part of physics education. The goal of this work is to decide, whether the methods described in literature correspond in any way with the methods chosen by the students and teachers. For a better understanding of difference between two examined methods, eight physics task along with their detailed solution in term of both methods are presented in this work. The solution of seven high school students and eleven teachers with different length of teaching experience was examined. On the basis of this examination, the author came to conclusion that methods used by students and teachers when solving the given tasks correspond to those described in literature.