Rozvoj komunikačních schopností u dítěte s vývojovou dysfázií, využití systémů AAK
Development of child communication skills with developmental dysphasia, utilization of alternative and augmentative communication
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84376Identifiers
Study Information System: 161091
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vývojová dysfázie, nerovnoměrný vývoj centrální nervové soustavy, alternativní a augmentativní komunikace, strukturované učení, dětská kresbaKeywords (English)
Developmental dysphasia, uneven development of the central nervous system, augmentative and alternative communication, structured learning, a child's drawingDiplomová práce zkoumá rozvoj komunikačních schopností u dítěte s vývojovou dysfázií, s využitím systému augmentativní a alternativní komunikace. Práce je tvořena teoretickou částí a praktickou částí. Výzkum se zaměřuje na vliv prvků augmentativní komunikace při intervenci dítěte s vývojovou dysfázií v předškolním zařízení. Výzkumná část je tvořena empirickým výzkumem na základě případové studie chlapce s vývojovou dysfázií, kazuistiky popisující průběh speciálněpedagogické intervence v předškolním zařízení, výzkumná část je zakončena závěry z vyšetření a doporučením pro praxi. Cílem práce je ukázat pozitivní ovlivnění průběhu vzdělávání dítěte s vývojovou dysfázií za podpory strukturovaného učení a znatelné pokroky v komunikačním rozvoji dítěte s oporou vlastního grafického projevu.
This thesis examines the development of communication skills of children with developmental dysphasia, with the use of augmentative and alternative communication. The work is made up of theoretical and practical part. The research focuses on the influence of elements augmentative communication intervention in children with developmental dysphasia in preschool facilities. The research part is formed by empirical research based on a case study of a boy with developmental dysphasia, case reports describing the progress of special education intervention in preschool institutions, research part is completed by the conclusions of the investigation and recommendations for practice. The aim is to show the positive influence the course of education of children with developmental dysphasia support structured learning and noticeable advances in communication development of children with the support of the graphic expression.