Zážitek ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Experience in teaching Czech language at lower-secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84343Identifikátory
SIS: 172905
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
český jazyk, zážitková pedagogika, zážitek, komunikační a slohová výchova, základní škola, 2. stupeňKlíčová slova (anglicky)
Czech language, experiential learning, experience, communication, lower-secondary schoolDiplomová práce Zážitek ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ se zabývá možnostmi implementace zážitkových postupů do výuky českého jazyka a literatury. Práce se soustředí jednak na teoretické vymezení problematiky (stručné shrnutí historie, představení principů a metod zážitkového učení se zaměřením na praktické využití ve výuce českého jazyka), jednak na představení konkrétních aktivit založených na postupech zážitkového učení. Jednotlivé aktivity se věnují vyučování slohu a komunikace, s důrazem na rozvoj v oblasti písemné a ústní slohové kompetence, pragmatických aspektů v komunikaci a uvědomělé osvojování poznatků z oblasti syntaxe, lexikologie a sémantiky. Na základě zkušeností s uvedením aktivit v 6. ročníku ZŠ opodstatňujeme význam zážitku ve výuce češtiny. Docházíme tak ke zjištění, že zážitek by mohl nalézt uplatnění na poli didaktiky českého jazyka.
The thesis Experience in teaching Czech language at lower-secondary school is focused on the implementation of experiential learning into the Czech language teaching. The thesis consists of two parts. The theoretical part describes the main principles and methods of experiential learning and their use in the context of the Czech language teaching. The practical part presents actual lesson plans, in which principles and methods are used. The lesson plans are focused on teaching communication and acquiring active knowledge of Czech syntax, lexicology and semantics. Based on the experience of implementing of activities in teaching Czech language at the 6th grade of lower-secondary school, the author of the thesis explains importance of the experience in Czech language teaching. The results show the experience could be used effectively in the Czech teaching methodology.