Výslovnost hlásky r v českých projevech cizinců s mateřštinou němčinou a jeho percepční přijatelnost
Pronounciation and perceptual acceptability of the sound r in Czech speeches by foreign speakers whose L1 is German
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84253Identifikátory
SIS: 160199
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martínek, František
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
1. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výslovnost, L2, hláska r, Němci, čeština, percepční přijatelnostKlíčová slova (anglicky)
pronunciation, L2, r-sound, Germans, Czech, perceptual acceptabilityTéma diplomové práce spadá do oblasti osvojování si a učení se L2. Zaměřuje se na češtinu jako druhý a cizí jazyk u mluvčích s mateřštinou němčinou, konkrétně na jejich výslovnost souhlásky r a její percepční přijatelnost pro rodilé mluvčí češtiny. Teoretická část shrnuje problematiku osvojování si a učení se výslovnosti v druhém a cizím jazyce a nastiňuje výslovnostní obtíže, které mívají němečtí mluvčí v češtině. Věnuje se skupině r-ových hlásek obecně a dále se zaměřuje na hlásku r v češtině a v němčině, jak samostatně, tak ve vzájemném srovnání. V poslední kapitole jsou rozebrány kombinatorické vlastnosti hlásky r, které slouží jako základní východisko pro praktickou část práce. Praktická část práce popisuje výzkum, pro který byly pořízeny nahrávky od pěti německých studentů programu Erasmus, kteří přijeli na jeden semestr do Prahy a začali se učit česky. Pro účely výzkumu byl sestaven text ke čtení založený na slovech obsahujících hlásku r. Z nahrávek tohoto textu byla vystříhána klíčová slova a z nich sestavený percepční test byl zadán rodilým mluvčím češtiny k ohodnocení výslovnosti hlásky r. Výsledky výzkumu a závěry vyvozené z něj ukázaly mimo jiné statisticky významné rozdíly mezi hodnocením výslovnosti hlásky r podle jejího kombinatorického okolí. Klíčová slova výslovnost, L2, hláska r,...
The topic of this diploma thesis belongs to the field of language acquisition and language learning. It aims to explore Czech as a second and foreign language of speakers whose mother tongue is German, namely concerning the pronunciation of the r-sound and its perceptual acceptability for Czech native speakers. The theoretical part summarizes the area of pronunciation learning and acquisition in a second and foreign language and outlines various pronunciation difficulties German speakers tend to have in Czech. It deals with the rhotics in general and subsequently focuses on the r- sound, both in Czech and in German, as well as in mutual comparison. In the last chapter, the combinatorial qualities of the r-sound which are used as a basis for the practical part are discussed. The practical part describes the conducted research. Five recordings of German students were collected. The students were staying in Prague for one semester with the Erasmus programme exchange and were learning Czech for the first time. For the recordings a written text was constructed which the students read individually. The text emphasized words including the r-sound. From the recordings, various key words were cut off and a perceptual test was compiled and given to Czech native speakers to evaluate the pronunciation of the...