Dělení se zbytkem jako diagnostický nástroj kognitivních schopností českých žáků
Division with remainders as a diagnostic tool for studying cognitive skills of Czech pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84166Identifiers
Study Information System: 132958
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Kaslová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
propedeutika, dělení se zbytkem, žákovské strategie, žák mladšího školního věku, kongnitivní dovednosti, diagnostické nástrojeKeywords (English)
propedeutics of division with remainders, pupils'strategies, primary school pupil, cognitive skills, diagnostical toolsTato práce se zabývá problematikou algoritmu dělení se zbytkem v souvislosti s rozvojem kognitivních schopností českých žáků. Vzhledem k obvyklému zařazení tohoto tematického celku (dělení se zbytkem) do 3. ročníku ZŠ jsou zde zpracovány teoreticky zaměřené kapitoly věnující se ontogenezi člověka se zřetelem k dítěti, jeho kognitivnímu vývoji a školnímu systému v České republice. Z pohledu tématu práce analyzuje vybrané ucelené řady učebnic pro 1. stupeň ZŠ, kde rozlišuje úlohy od propedeutických přes zavádění a aplikaci až po úlohy nestandardní. Práce zkoumá rozdílné a společné rysy v pojetí autorů analyzovaných učebnic. Jedním z kritérií je hodnocení přístupu k vyučování, a to na základě vyhledávání prvků konstruktivismu nebo transmise. Dalším cílem práce je zkoumání zvolených řešitelských strategií žáků u úloh zaměřených na dělení se zbytkem. Postupy řešení byly získány zadáním diagnostického testu žákům 1. stupně ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA dělení se zbytkem, dítě mladšího školního věku, kognitivní vývoj dítěte, styly výuky - transmise, konstruktivismus, algoritmus, řešitelské strategie
This thesis deals with the algorithm of division with a remainder in connection with the development of cognitive abilities of Czech pupils. Due to the usual inclusion of this thematic unit (division with a remainder) in the third year of primary school, theoretically focused chapters dedicated to human ontogenesis, with regard to the child's cognitive development and educational system in the Czech Republic, are incorporated. From the thematic perspective, the work analyzes selected comprehensive series of textbooks for first grade of primary school, differentiating the exercises from propaedeutic through an introduction and application to non-standard tasks. Thesis examines the commonalities and differences in the concept of the analyzed textbooks by various authors. One of the criteria is the evaluation of approach to teaching based on identifying elements of constructivism or transmission. Another objective of the work is a research of selected problem-solving strategies of students dealing with tasks comprising division with a remainder. Solution methods were obtained by assigning of diagnostic test to pupils of a first grade of primary school. KEYWORDS division with a remainder, a primary school aged child, cognitive development of a child, teaching styles - transmission, constructivism,...