Dělení se zbytkem jako diagnostický nástroj kognitivních schopností českých žáků
Division with remainders as a diagnostic tool for studying cognitive skills of Czech pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84166Identifikátory
SIS: 132958
Katalog UK: 990020246450106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaslová, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
propedeutika, dělení se zbytkem, žákovské strategie, žák mladšího školního věku, kongnitivní dovednosti, diagnostické nástrojeKlíčová slova (anglicky)
propedeutics of division with remainders, pupils'strategies, primary school pupil, cognitive skills, diagnostical toolsTato práce se zabývá problematikou algoritmu dělení se zbytkem v souvislosti s rozvojem kognitivních schopností českých žáků. Vzhledem k obvyklému zařazení tohoto tematického celku (dělení se zbytkem) do 3. ročníku ZŠ jsou zde zpracovány teoreticky zaměřené kapitoly věnující se ontogenezi člověka se zřetelem k dítěti, jeho kognitivnímu vývoji a školnímu systému v České republice. Z pohledu tématu práce analyzuje vybrané ucelené řady učebnic pro 1. stupeň ZŠ, kde rozlišuje úlohy od propedeutických přes zavádění a aplikaci až po úlohy nestandardní. Práce zkoumá rozdílné a společné rysy v pojetí autorů analyzovaných učebnic. Jedním z kritérií je hodnocení přístupu k vyučování, a to na základě vyhledávání prvků konstruktivismu nebo transmise. Dalším cílem práce je zkoumání zvolených řešitelských strategií žáků u úloh zaměřených na dělení se zbytkem. Postupy řešení byly získány zadáním diagnostického testu žákům 1. stupně ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA dělení se zbytkem, dítě mladšího školního věku, kognitivní vývoj dítěte, styly výuky - transmise, konstruktivismus, algoritmus, řešitelské strategie
This thesis deals with the algorithm of division with a remainder in connection with the development of cognitive abilities of Czech pupils. Due to the usual inclusion of this thematic unit (division with a remainder) in the third year of primary school, theoretically focused chapters dedicated to human ontogenesis, with regard to the child's cognitive development and educational system in the Czech Republic, are incorporated. From the thematic perspective, the work analyzes selected comprehensive series of textbooks for first grade of primary school, differentiating the exercises from propaedeutic through an introduction and application to non-standard tasks. Thesis examines the commonalities and differences in the concept of the analyzed textbooks by various authors. One of the criteria is the evaluation of approach to teaching based on identifying elements of constructivism or transmission. Another objective of the work is a research of selected problem-solving strategies of students dealing with tasks comprising division with a remainder. Solution methods were obtained by assigning of diagnostic test to pupils of a first grade of primary school. KEYWORDS division with a remainder, a primary school aged child, cognitive development of a child, teaching styles - transmission, constructivism,...
