Pojetí biblické narace v českém umění 20. století od konce 40. let do počátku normalizace
The concept of the biblical narratives in the Czech art of the 20th century from the late 40th to the beginning of the normalization
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84114Identifiers
Study Information System: 135936
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Jindra, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čeští umělci, umění 2 poloviny 20. století, biblické náměty, vnitřní tvorba, církevní zakázky, totalitaKeywords (English)
Czech artists, The art second mid 20th century, The biblical themes, inner creation, religious orders, totalityTato práce se zabývá především specifiky českého umění v období komunistické totality. Hlavním cílem bylo, zaměřit se na umělce, kteří se vlivem okolností ocitli na okraji kulturní společnosti. S touto situací se ale smířili, protože se nechtěli zpronevěřit přesvědčení a hodnotám, jež vyznávali. Zásadním společným bodem takto svobodné tvorby je výběr námětů. V našem případě se jedná o biblickou tématiku, která nejprve v 50. letech souvisela s vyrovnáním se s existencialistickými pocity. A později s hledáním výtvarného výrazu, který by obsahoval duchovní přesah. V první části se věnujeme ikonografickým paralelám. Ve druhé jednotlivým autorům a souvislostem, které určovaly jejich tvorbu. Skupinu autorů, zde tvoří ti, kteří se tématikou zabývali soustavněji. Patří mezi ně: Alén Diviš, Bohuslav Reynek, Ivan Sobotka, Věra Nováková, Mikuláš Medek, Jan Koblasa a Robert Piesen. Závěrem je připojeno pojednání týkající se soudobých filozofických tendencí, které jsou s tvorbou našich autorů spjaty.
The thesis mainly deals with the specifics of Czech art at the time of communist totality. The main objective was to focus on the artists who due to circumstances found themselves at the edge of a cultural society. They were reconciled with this situation as they refused to betray the beliefs and denominations they confessed. The fundamental common point of their artistic freedom is the choice of themes. In this case it is the biblical theme that was first associated in the fifties with coping with existentialist feelings. And later on with finding artistic expression, which would contain spiritual overlap. In the first part we follow up iconographic parallels. In the second part we deal with individual authors and contexts that determined their artistic creation. In the group of authors are those who are engaged systematically in themes. Among others A. Divis, B. Reynek, I. Sobotka, V. Novakova, M. Medek, J. Koblasa and R. Piesen. In conclusion there is a treatise on contemporary philosophical trends that are connected with creation of our authors.