Laboratorní práce z fyziologie a anatomie rostlin a jejich využití na ZŠ
Laboratory Work on Plant Physiology and Anatomy and its Use at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84011Identifikátory
SIS: 146073
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Odcházelová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - tělesná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
14. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
anatomie, morfologie, fyziologie, rostliny, laboratorní práce, didaktické hry, výuka, základní školaKlíčová slova (anglicky)
anatomy, morphology, physiology, plant, laboratory work, didactic games, teaching, primary schoolPředkládaná diplomová práce je zaměřena na praktickou výuku anatomie, morfologie a fyziologie rostlin na základních školách v České republice. Teoretická část práce obsahuje základní souhrn znalostí z morfologie, anatomie a fyziologie rostlin, zařazení oblasti praktické výuky přírodopisu v RVP a jeho přesahů do ŠVP včetně rozpracování vyučovacích metod vhodných pro laboratorní práce a didaktické hry. Praktická část obsahuje popis sedmi autorských návrhů laboratorních prací a sedmi didaktických her z anatomie a fyziologie rostlin, jejich ověření v praxi na žácích dvou základních škol a osmiletém gymnáziu a detailní analýzu realizovaného dotazníkového šetření, která navazovala na evaluaci zmíněných didaktických materiálů. Ze získaných výzkumných dat je zcela zřejmé, že praktické formy výuky jsou pro žáky atraktivnější, než klasické vyučování.
The presented master thesis is focused on practical teaching of the plant anatomy, morphology ad physiology at primary schools in the Czech Republic. The theoretical part contains a summary of the basic knowledge about plant morphology anatomy and physiology including integration of the practical teaching of natural science in Framework Education Programme and its extension into the School Education Programme. This part includes also detail theoretical background of teaching methods, which are suitable for laboratory work and didactic games. The second, practical part contains a detail description of the seven author's laboratory works and seven didactic games dealing with different topics from the plant anatomy, morphology and physiology, their practical evaluation on pupils of two primary schools and one secondary school including following detailed analysis of the realized questionnaire of these didactic materials. According to the obtained research data, it is obvious that the using of practical teaching form is more attractive for the pupils than conventional teaching methods at primary school.