Macrobius a jeho vliv na novoplatónskou interpretaci mýtů
Macrobius and his influence on the neo-Platonic interpretation of myths
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8400Identifikátory
SIS: 24621
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kratochvíl, Zdeněk
Pokorný, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Obecná a srovnávací literatura (komparatistika)
Katedra / ústav / klinika
Centrum komparatistiky
Datum obhajoby
4. 4. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
V práci jsme sledovali základní témata Macrobiovy poetiky a filosofie, jež se stanou teoretickým východiskem literatury středověku a renesance. Především jsme zkoumali Macrobiovu práci s nápodobou (imitatio) poetických modelů a její vztah k širšímu filosofickému rámci, v němž poetické modely coby ontologické archetypy odpovídají světu idejí. Poukázali jsme na skutečnost, že v imitaci hraje důležitou úlohu imaginace, jíž se v pozdní antice začíná dostávat výrazně kladného zhodnocení. Viděli jsme, že tvůrčí zpracování textového modelu (archetypu) se opírá o stoickou analogii mezi tvorbou božskou a lidskou. Těžištěm práce bylo představení Macrobiova výkladu mýtů a jeho argumentace při ospravedlnění jejich použití ve filosofii, neboť se domnívám, že právě jeho formulace obhajoby "pravdy mýtu" (ačkoli zde, jak jsme ukázali, pravděpodobně navazoval na Prokla, jehož vliv v této oblasti ovšem zůstal minimální) je základem znovuoživení zájmu o mýty ve středověku a renesanci. Konečně jsme představili, jakou úlohu plní příklon k mýtům a další motivy pozdně antické novoplatónské a stoické filosofie v doposud málo prozkoumané středověké a renesanční literatuře alchymické.
The dissertation outlines the fundamental topics in Macrobius' poetics and philosophy which were to serve as the theoretical grounding for the literature of the Middle Ages and Renaissance. Our main focus was Macrobius' treatment of poetic modes imitations (imitatio) and its relation to a broader philosophical framework wherein poetic modes, viewed as ontological archetypes, represent the world of ideas. We have shown that imitation draws heavily on imagination, which in Late Antiquity became rather highly valued. We have seen that the creative treatment of a textual model (archetype) is rooted in the Stoic analogy of godly and human creative acts. The dissertation explains Macrobius' interpretation of myths and his arguments defending their use in philosophy. I believe that it was Macrobius' defence of the "truth of myths" (albeit we have seen that Macrobius was heavily drawing on Proclos here whose influence, however, was minimal) which lies at the heart of the medieval and Renaissance revival of interest in myths. Finally, we have discussed what role myths and other leading themes of the neo-Platonic and Stoic philosophy of Late Antiquity played in the alchemist literature of the Middle Ages and Renaissance.