Konstruování ženského orgasmu ve vybraných internetových médiích
Constructing Female Orgasm in Selected Internet Media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83969Identifikátory
SIS: 174212
Kolekce
- Kvalifikační práce [6375]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kobová, Ĺubica
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
21. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, sexualita, ženský orgasmus, tělo, poststrukturalismus, médiaKlíčová slova (anglicky)
gender, sexuality, female orgasm, body, post-structuralism, media1 Abstrakt Média tvoří nedílnou součást našeho každodenního života a významným způsobem ovlivňují to, jak vnímáme, chápeme a konstruujeme realitu, naše místo v ní a současně vlastní identitu. Tato diplomová práce se proto věnuje konstruování ženského orgasmu ve vybraných internetových médiích, která cílí primárně na ženy. Prostřednictvím analýzy vybraných článků poukazuji na to, že orgasmus není (pouze) biologický jev, ale spíše diskurzivní konstrukt a představuji způsoby, jakými určitá média pomáhají (re)produkovat společenskou představu o tom, co ženský orgasmus je, jak ho prožívat, a co z jeho (ne)prožívání vyplývá pro ženskou sexualitu. Na jednu stranu vytváří analyzovaná média dojem určité emancipace ženské sexuality, zdůrazňují právo ženy na sexuální potěšení a orgasmus. Na druhou stranu je však způsobem, jakým je téma ženského orgasmu předkládáno, sexualita žen svazována a de facto kontrolována, protože se vytváří jakoby univerzální vzorec pro to, jakým způsobem má být sexualita provozována a prožívána. A přestože média sama deklarují mnohost a různost, ve skutečnosti vytváří jasně ohraničené mantinely, a neviditelně marginalizují ty, které se do těchto limitů nevejdou. Klíčová slova: gender, sexualita, ženský orgasmus, tělo, poststrukturalismus, média
The media form an integral part of our everyday life and have a significant impact on how we perceive, understand and construct reality, our part in it and our own identity. This diploma thesis is therefore concerned with the portrayal of the female orgasm in selected internet media that are aimed primarily at women. Through an analysis of selected internet articles, I show that an orgasm is not (just) a biological phenomenon, but it is more a discursive construct. At the same time, I introduce the ways the media help to (re)produce a common idea of what the female orgasm is, how to experience it, and what the consequences are of (not) experiencing it. On the one hand, the analysed media create an impression of a certain sexual emancipation of women; they stress a woman's right for sexual pleasure and orgasm. On the other hand, the way the topic of female orgasm is described creates a kind of universal formula for doing and experiencing sexuality. Despite declaring plurality and diversity, the media in fact create clearly defined boundaries and marginalize those who do not fit. Key words: gender, sexuality, female orgasm, body, post-structuralism, media