Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2.stupni základní školy
Method of Integration of Valency Syntax into the Czech Language Teaching within Lower Secondary Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83856Identifikátory
SIS: 93112
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Čechová, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
22. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
didaktika českého jazyka, syntax, valenční syntax, konstruktivismus, prekonceptKlíčová slova (anglicky)
czech language didactics, syntax, valency syntax, constructivism, preconceptDisertační práce s názvem Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2. stupni základní školy se zabývá problematikou valenční syntaxe ve vztahu k výuce syntaxe na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem disertační práce je popsat, zpřesnit a definovat principy, na jejichž základech je možné začlenit valenční teorii do výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy s přihlédnutím k žákovským představám o struktuře české věty. Disertace ve třech hlavních částech seznamuje čtenáře s vývojem pohledu na valenční syntax jako vědeckou disciplínu v českém i zahraničním prostředí, neboť didaktická transformace učebního obsahu musí vždy z vědeckých teorií vycházet a být s nimi v souladu, dále ve druhé části práce analyzuje didakticky transformované obsahy učiva valenční syntaxe v učebních materiálech určených pro druhý stupeň základní školy a ve třetí části na základě praktického kvalitativního výzkumu definuje žákovské prekoncepty vztahující se k formální a významové struktuře věty. Předložená disertační práce mimo jiné poukazuje na nutnost sledování žákovských prekonceptů ve výuce českého jazyka tak, aby výuka byla ve výsledku pro žáky nejen přínosná, ale též zajímavá. Hodnota předložené práce je mimo jiné v tom, že může sloužit jako pomoc pedagogům českého jazyka v jejich...
The dissertation called the Method of Integration of Valency Syntax into the Czech Language Teaching within Lower Secondary Education deals with the issue of valency syntax in relation to syntax teaching within lower secondary education. The main goal of the dissertation is to describe, specify and define the principles, which serve as the basis for the integration of the valency theory into the Czech language teaching within lower secondary education with regard to pupils' concepts of the structure of a Czech sentence. In its three main parts, the dissertation informs the reader about the development of the perception of the valency syntax as a scientific discipline in the Czech and foreign environment, as the didactic transformation of the curriculum must be always based on scientific theories and comply with them; the second part of the thesis analyses the didactically transformed curriculum of valency syntax in teaching materials intended for lower secondary education. On the basis of a practical quality research, the third part defines pupils' preconcepts related to the formal and semantic structure of a sentence. Among other things, the submitted dissertation points out to the necessity of monitoring the pupils' preconcepts in the Czech language teaching in order to ensure that the teaching is not...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Forma a funkce u substantiv v češtině: vztah pádu a syntaktické funkce. Na materiálu korpusu současné psané češtiny (SYN2005)
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJelínek, Tomáš (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 25. 6. 2012The case in Czech is the basic morphological means by which nouns express their function in a sentence. The objective of this thesis is to describe, from a frequency point of view, the relation between form and function ... -
Vetný slovosled v maltčine: Kvantitatívna analýza
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČéplö, Slavomír (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 27. 6. 2018This dissertation is a quantitative analysis of constituent order (i.e. the order of subject, verb and object) in contemporary (post-2000) Maltese, a Semitic language descended from North African varieties of Arabic, spoken ... -
Serial verb constructions in Arabic
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPospíšil, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 13. 9. 2017DIPLOMOVÁ PRÁCE SERIAL VERB CONSTRUCTIONS IN ARABIC Konstrukce sériových sloves v arabštině Bc. Adam Pospíšil Abstract The aim of this thesis is to investigate multi-verb structures in Egyptian Arabic (EA) which show some ...