Svět ústavního dítěte
The world of institutional child
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83367Identifiers
Study Information System: 151181
Collections
- Kvalifikační práce [23753]
Author
Advisor
Referee
Pazlarová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
10. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
ústavní výchova, dětský domov, dítě, hodnota, rodinaKeywords (English)
institutional care, children's home, child, value, familyAutorka se ve své práci zaměřuje na hodnotovou orientaci a postoje k vybraným životním oblastem u adolescentů vyrůstajících v ústavní výchově, a to v porovnání s adolescenty vyrůstajícími ve vlastní biologické rodině. Cílem autorčiny práce bylo zjistit, jak se liší hodnotový systém a postoje k vybraným životním oblastem mezi těmito dvěma skupinami, v souvislosti s typem výchovy. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly o adolescenci, utváření hodnotové orientace a preferenci hodnot, společně s kapitolami o rodinném a ústavním typu výchovy. Tyto kapitoly byly autorkou zvoleny z důvodu provázanosti a podmíněnosti vzhledem k utváření hodnotové orientace zkoumaných adolescentů. V praktické části práce se autorka zaměřuje na rozdílné preference vybraných hodnot a životních oblastí v rámci zkoumaných skupin, včetně sumarizace zjištěných diferencí. Klíčová slova: adolescent, rodina, ústavní výchova, dětský domov, hodnota, hodnotová orientace
The author of the work concentrates on value orientation and attitude to selected spheres of life by adolescents growing up in institutional care, in comparison with adolescent growing up in thein own biological family. The aim of the autor's work to determine, how can be different value systems and attitude to selected spheres of life between these two groups in relation to the type of education. The theoretical part of Bachelor thesis contains chapters about adolescence, formation of value orientation and value preferences, together with chapters about constitutional and family-type education. These chapters the author chose because of consistency and conditionality towards the formation of value orientation of surveyed adolescents. In the practical part, author concentrates on different preference of selected values and life's spheres within surveyed groups, including summarizing of discovered informatik. Key words: adolescente, family, constitutional care, children's home, value, value orientation