Architektura přelomu pozdního historismu a secese na příkladu díla čelákovického stavitele Konstantina Saxe
Architecture between the late historicism and Art Nouveau, as an example of the work of builder's Konstantin Sax in Čelákovice
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83363Identifiers
Study Information System: 122843
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Biegel, Richard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Konstantin Sax, architektura, novobaroko, Čelákovice, Lázně ToušeňKeywords (English)
Konstantin Sax, architecture, neobarock, Čelákovice, Lázně ToušeňPředkládaná práce pojednává o osobnosti a tvorbě stavitele Konstantina Saxe (1874-1927), činného v první čtvrtině 20. století v Čelákovicích. Po úvodu následuje kapitola, jejímž cílem je přesnější vymezení jednotlivých životních období, která utvářela Saxův tvůrčí profil a dosud nebyla náležitě zpracována. Následující část v krátkém souhrnu seznamuje s urbanistickým vývojem Čelákovic a přibližuje možnosti, které se tehdy stavitelovi ve městě nabízely. Čtvrtou kapitolu tvoří katalog dosud připsaných Saxových prací, vycházející z dílčích zmínek v literatuře a především z archivního průzkumu. Jeho součástí jsou jak uskutečněné a dosud zachované stavby, tak i jedna nerealizovaná, přesto však pro Saxův tvůrčí profil významná stavba. Cílem závěrečné kapitoly je vymezení Saxova tvůrčího přínosu.
The present work deals with the personality and the creation of architect Konstantin Sax (1874-1927), active in the first quarter of the 20th century in Čelákovice and its surroundings. After an introduction followed by a chapter aimed at more precise definition of individual life periods that shaped Sax's creative profile and has not been properly processed. The following section, in a short summary, introduces urban development in Čelákovice and approaches the options that the architect have had in the city. The fourth chapter is a catalog of still credited Sax's work, based on partial references in literature, and especially coming from an archival research. It includes both realized and yet preserved bulding, as well as one unrealized, yet for Sax's creative profile significant building. The final chapter defines Sax's creative contribution.