Free of Inhibitions and Full of Pleasure: The Image of Europe in the Works of James Salter
Bez zábran a plná rozkoše: Obraz Evropy v díle Jamese Saltera
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83318Identifikátory
SIS: 152643
Katalog UK: 990020345030106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24984]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Roraback, Erik Sherman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
James Salter, americká beletrie, Evropa v americké beletrii, modernismusKlíčová slova (anglicky)
James Salter, American fiction, Europe in American fiction, modernismTato práce se zabývá analýzou obrazu Evropy v románech Jamese Saltera A Sport and a Pastime (1967), Light Years (1975), Solo Faces (1979) a All That Is (2013), s přihlédnutím k Salterovým memoárům Burning the Days (1997). V Salterově beletrii i literatuře faktu je Evropa zobrazena jako místo plné svobody, kultury, tradic, milostných dobrodružství a možností, které v určité fázi života - často v jeho rozhodujících okamžicích - přitahuje všechny Salterovy hlavní postavy, i Saltera samotného. Cesta do Evropy poskytuje vzdělání a umožňuje oproštění se od domácího prostředí skrze metaforické dobytí Evropy. Tato práce zkoumá důvody, které vedou Salterovy postavy k jejich cestě a jejich očekávání, také vlastní zážitky postav na starém kontinentu a jejich dopad. Salterovo dílo je nahlíženo v kontextu tradice americké literatury v Evropě, zvláště pak modernismu, s jehož představiteli Salter sdílí nejen podobný pohled na Evropu, a zejména na Paříž jako kulturní centrum, ale také podobný životní postoj, jakož i několik důležitých motivů a stylistických znaků. V označování Saltera za opožděného modernistu čerpá tato práce z teorie Pascale Casanovové o fungování světa literatury vyjádřené v její studii The World Republic of Letters, a také z jediných zásadnějších studií Salterova díla, James Salter od William...
This thesis is concerned with the analysis of the image of Europe in the novels of James Salter, namely A Sport and a Pastime (1967), Light Years (1975), Solo Faces (1979) and All That Is (2013), while also taking into account Salter's memoir Burning the Days (1997). In Salter's fiction and non-fiction, Europe is presented as a place of freedom, culture, tradition, romance and possibilities, to which all of Salter's main characters - and Salter himself - are drawn at some stage in their lives, often at turning points. The journey to Europe serves various functions: it provides education and enables release from the domestic environment through a metaphorical conquest of the Continent. This thesis explores the motivations of Salter's characters for the journey, their expectations, as well as their actual experience, and the impact of their experience in Europe within the framework of the tradition of American writing in Europe, particularly modernism, with whose adherents Salter shares not only a similar notion of Europe, and particularly Paris as the cultural capital, but also a similar outlook on life, and a number of important themes and stylistic features. In positioning Salter as a belated modernist this thesis draws on Pascale Casanova's theory of the workings of the literary world expressed...
