Sekularismus v kontextu liberárně demokratického státu
Secularism in context of liberal-democratic state
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83062Identifikátory
SIS: 167979
Kolekce
- Kvalifikační práce [13549]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hofmannová, Helena
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra ústavního práva
Datum obhajoby
29. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sekulární stát, náboženská svoboda, liberálně demokratický státKlíčová slova (anglicky)
Secular state, religious freedom, liberal democratic stateDiplomová práce se zabývá z pohledu státovědného a ústavněprávně komparatistického významným ústavněprávním institutem sekulárního státu, který se v určitých specifických podobách nachází ve většině evropských ústavních systémů. Zaměření úvah na evropský prostor vedlo k tomu, že institut sekulárního státu je výhradně konstruován a posuzován v rámci struktury normativních náležitostí liberálně demokratického státu. Cílem práce je odhalit vůdčí princip determinující obsah samotného pojmu sekulární stát a promyslet jeho aplikaci v šíři, která obsáhne interakci mezi státem a náboženstvím v nejširším možném rozsahu. Výsledkem je státovědný "model klasického sekulárního státu", který je užit jako nástroj pro hodnocení tematicky relevantních jevů na úrovni vybraných ústavních systémů. První kapitola práce objevuje princip neutrality státu ve vztahu k náboženství jako esenciální obsahový princip státovědného pojmu sekulární stát. Aplikace tohoto principu na hluboce komplexní vztah státu a náboženství v reálném světě vede k teoretickému vymezení všech relevantních důsledků principu neutrality, které konstituují ve svém souhrnu normativní náležitosti tzv. klasického modelu sekulárního státu. Jejich modifikace zachovávající dominantní uplatnění principu neutrality vedou k analytickému rozlišení náboženské...
The thesis deals with the concept of a secular state from a perspective of comparative constitutional law and theory of state. The concept is in various forms part of almost all constitutional systems in Europe. With focus on European area the whole idea of secular state is exclusively designed and evaluated within the structure of the normative requirements of the liberal democratic state. The aim of the thesis is to reveal the guiding principle determining the content of secular state and to rethink its application on all imaginable interactions between state and religion. The result is presented as a state theory model called as "classical model of secular state", which is subsequently used as a tool for evaluation of relevant phenomena on level of selected constitutional systems. The first chapter discovers the principle of state neutrality with respect to religion as an essential principle guiding the content of secular state. Applying this principle to the deeply complex relationship between state and religion in the real world leads to a definition of all theoretical implications of the principle, which in sum create the "classical model of secular state". Their modifications preserving the dominant application of the principle of neutrality lead to an analytic differentiation of religious...