Audiovizuální performance v kontextu digitálního prostředí
Audiovisual performance in the context of digital environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83024Identifikátory
SIS: 154591
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Malečková, Dita
Oponent práce
Kera, Denisa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
15. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
audiovizuální performance, technický obraz, pohyblivý obraz, VJing, live cinema, software, hudební klip, digitální médiaKlíčová slova (anglicky)
audiovisual performance, technical image, moving image, VJing, live cinema, software, music video, digital mediaCílem této diplomové práce je popsat vliv technologického vývoje na způsoby tvorby pohyblivého obrazu a představit formy, jakých toto médium nabývá v oblasti živých audiovizuálních performancí. Teoretická studie dané téma pojímá jako sondu do historie technického obrazu, přičemž se zaměřuje na jeho projevy vzniklé ze spojení s hudebním elementem. Sleduje tak specifické tvůrčí postupy avantgardních filmů a hudebního videa, aby je poté zasadila do kontextu dnešních typů pohyblivého obrazu vznikajících jako výsledek softwarového kódu. Na základě vymezení klíčových principů digitálních médií je nejprve vytvořen teoretický základ, který je následně aplikován na popis současných forem audiovizuálních performancí. Tyto principy zde poslouží též k definici vlastností softwarových nástrojů, jež díky číselné reprezentaci dovolují pracovat s libovolným typem obrazu jako se sadou matematických funkcí. Hlavním výsledkem této práce je tedy představení kreativních možností dnešního obrazu, který se díky vzniku digitálních zařízení vymanil ze svých předchozích technologických omezení a stal se tak plně dynamickým elementem, jejž je možné v reálném čase tvořit a modifikovat.
The goal of this thesis is to describe the influence of technological development on the ways in which the moving image is created and to introduce forms that this medium attains in the area of live audio-visual performances. The theoretical study approaches this topic as a historical overview of technical image, focusing on its connections with music. It thus observes specific creative processes of the avant-garde film and music video and subsequently puts them into the context of current types of moving picture created as a result of software codes. Based on the definitions of digital media's key principles, a theoretical basis is set up and then applied to the description of contemporary forms of audio-visual performances. These principles are also used for the definition of the features of software tools, numeric representations of which make it possible to work with any type of an image as with a set of mathematical functions. The main result of this thesis is thus a presentation of creative possibilities of today's image, which has - thanks to digital devices - disengaged itself from its previous technical limitation and become a fully dynamic element that can be created and modified in real time.