Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality
Thematic Constants in Pirandello's works through Intertextuality
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82977Identifikátory
SIS: 159564
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sieglová, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
15. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pirandello, intertextualita, forma, literární žánr, obsah, tematické konstantyKlíčová slova (anglicky)
Pirandello, intertextuality, form, literary genre, content, thematic constantsCílem práce Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertaxtuality bude doložení vnitřní tematické a myšlenkové provázanosti Pirandellova díla prostřednictvím intertextových citací, které nacházíme v celé tvorbě Luigiho Pirandella napříč všemi žánry, kterým se věnoval. Ústředním textem bude esej L'umorismo, zejména jeho druhá část, v níž autor deklaruje svoji poetiku. Práce bude sledovat zrod této poetiky v dílech předcházejících napsání eseje (např. Il fu Mattia Pascal) ale také její rozvíjení v dílech vzniklých v mezidobí mezi dvěma verzemi eseje (např. Così è se vi pare), i těch, která vznikají po roce 1921 (Sei personaggi in cerca d'autore, Enrico IV., Uno, nessuno, centomila). V práci bude kladen důraz na tematické konstanty vycházející z Pirandellovy poetiky humoru. Budu si všímat také překračování či boření hranic mezi žánry: esej-próza-drama i posunů v důsledku přechodu (přepisu) z jednoho žánru do druhého (např. povídka Leonora, addio! → drama Stasera si recita a soggetto, román Quaderni di Serafino Gubbio, operatore → drama Ciascuno a suo modo, apod.).
The aim of the thesis called Thematic constants of Pirandello's literary production through intertextuality is to illustrate inner thematic and mental interconnection of Pirandello's writing with intertextuality quotations which can be found in whole production of Luigi Pirandello across all genres to which he devoted. The main text will be the essay On humor, particularly the second part, wherein the author declares his poetics. The dissertation will observe the inception of his poetics in the texts preceding the essay (e.g. The Late Mattia Pascal) but also developing of the essay in texts created in period between two versions of On humor (e.g. So It Is, If You Think So), and also texts which were written after 1921 (Six Characters In Search of an Author, Henry IV, One, No one and One Hundred Thousand). In this work, we will focus on thematic constants which come from Pirandello's poetics of humour. I will also pay attention to exceeding or demolishing of borders between the genres: essay-prose-drama and also shifts as a result of transition (rewrite) from one genre to another one (e.g. short story Leonora, addio! → drama Tonight We Improvise; novel The Notebooks of Sarafino Gubbio, Cinematograph Operator → drama Each In His Own Way, and the like).